opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ach Arianie, ci Arianie!

Tym razem na pierwszy plan wysunęła się Beata Paluch w roli en travesti, a więc męskiej granej przez kobietę, w operze określanej jako spodenkowa, a tutaj można by ją obdarzyć mianem zarostowej, skoro wraz z drugą aktorką miała przyczepioną sztuczną brodę. W ten sposób przywołana została postać Piotra z Goniądza, jednego z protagonistów tego ruchu. Kulminacyjna i najbardziej efektowna sekwencja, w której pojawiają się cudownie rozmnożeni Chrystusi w cierniowych koronach i złociście lśniących ornatach (arianie zaprzeczali jego boskości), przywodzi na myśl tę z filmowej rock opery Tommy Kena Russella, rozgrywającej się w świątyni Marylin Monroe z ucharakteryzowanymi na nią kapłankami rozdającymi komunię pod postacią LSD.

 

Arianie 3

 

Z kolei quasi-aleatoryczna sekwencja, w której aktorzy krążą i zadają retoryczne pytania odnośnie piątej kolumny wspierającej szwedzki potop, a co stanie się pretekstem do rozprawy z arianami. Jeden z aktorów, z obnażonym torsem, przekracza granicę i przechodzi na widownię, przedzierając się przez rzędy (podobna sytuacja dała o sobie znać w tym teatrze w Towiańczykach, a lata temu takie działanie w japońskim spektaklu Spojrzenie ślepca wywołało reakcję lękową jednej z kobiet i znalazło epilog w sądzie).

 

Arianie 4

 

A zatem można uznać to za zaproszenie widzów do wchodzenia z nimi w interakcje. Ja ze swej strony wskazałem na kalwinów, skoro byli nimi Radziwiłłowie. Obecni aktorzy wszelako reagują na to lekkim spłoszeniem, choć Grzegorz Mielczarek rozegrał nieprzewidzianą sytuację i podniósł program, który dużo wcześniej wypadł jednej z widzek, i jako odpowiedź odczytał z niego, że „arianie“. Wszystko to do pewnego stopnia wywoływało wrażenie déjà vu, a więc wykorzystywania poetyki alternatywnego teatru wspólnotowego z lat 60. i 70. ubiegłego stulecia (zmarł właśnie Bogusław Litwiniec, twórca jego wrocławskich festiwali), polegającej na jaskrawych środkach wyrazu, odwołujących się do żywiołowego ruchu (chor. Tobiasz Sebastian Berg) oraz przesadnego operowania podniesionym głosem.

                                                                        Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART