opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ach Arianie, ci Arianie!

Na początek pozwoliłem sobie strawestować wersy otwierające popularną ongiś sztukę Jarosława Marka Rymkiewicza Ułani. O ile tamta formacja stanowi przedmiot romantycznej legendy zbrojnej, o tyle Arianie, którym przedstawienie poświęcił w Starym Teatrze w Krakowie Beniamin Maria Bukowski, nosili drewniane miecze, w radykalny sposób wyrzekając się wszelkiej przemocy. W zakresie teologii odrzucali dogmat o Świętej Trójcy, głosili też mniej lub bardziej radykalne hasła społeczne, zwłaszcza w kwestii praw wieśniaków oraz kobiet.

 

Arianie 1

 

Spektakl przybiera formę kroniki historycznej z dziejów tego ruchu religijnego w Polsce, aczkolwiek niewolny jest od aktualizujących nawiązań do współczesnych doświadczeń – na przykład poprzez przeniesienie do tamtych realiów kształtowania opinii oraz zbiorowych emocji za pomocą telewizyjnego medium, co moim zdaniem okazuje się zabiegiem najmniej udanym. Namiastkę scenografii (Barbara Bińkowska) stanowi kilka krzeseł oraz świetlny napis KRAKÓW, tracący pierwszą literę, gdy akcja przenosi się do świętokrzyskiego Rakowa, który stał się ostoją arian, w tym akademii i drukarni, gdy wygnani zostali ze stolicy, zanim na dobre staną się w ogóle banitami z kraju.

 

Arianie 2

 

Przed wejściem w role aktorzy, niejako prywatnie, stawiają pytania natury światopoglądowej i egzystencjalnej w formie sfilmowanej ankiety. Poszukiwaniem na nie odpowiedzi będzie akcja, w której wezmą udział. Nie istnieją przy tym w jednej roli w przeciągu całego przedstawienia, lecz przechodzą od postaci do postaci, niejednokrotnie grając własnych oponentów: Juliusz Chrząstowski papieża i Fausta Socyna, Przemysław Przestrzelski kardynała i Kalwina. Znakiem zmiany tożsamości jest tekturowy rekwizyt (mitra, biret, korona), w czym dopatrzyć się można nawiązania do przywołanych wcześniej drewnianych mieczów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART