opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Fortepian Pendereckiego

Na marginesie wydania przez Filharmonię Narodową najnowszej płyty z dwiema kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego, warto się zastanowić nad stosunkiem twórcy do tego zdecydowanie „chopinowskiego” instrumentu. Esej Aleksandra Laskowskiego opublikowany w książeczce dołączonej do płyty zatytułowano „Ja fortepian toleruję”. Oczywiście jest to zdanie twórcy dojrzałego, który czas buntu i niezgody na tradycje muzyczne ma już daleko za sobą. Jakkolwiek okres awangardowy Pendereckiego dawno minął, ale najwyraźniej z pewnej awersji do fortepianu zupełnie do końca się nie wyleczył. Bo właśnie w czasach wczesnych kompozycji życzył fortepianowi jak najgorzej. Fakt, że jednak skomponował pełnowymiarowy Koncert fortepianowy może świadczyć o częściowej zmianie poglądów na temat tego instrumentu, ale z pewnymi uwarunkowaniami.

 

CD Penderecki,Filharmonia 1

 

Wydaje się, że wprowadzone po atakach na World Trade Center zmiany w tym dziele świadczą paradoksalnie o takim przedmiotowym, wręcz „instrumentalnym” w szerokim znaczeniu słowa, traktowaniu fortepianu i samego Koncertu. Przecież w pierwotnych założeniach ów utwór zamówiony przez znanego pianistę Emanuela Axa miał mieć dosyć lekki charakter. Sam Penderecki twierdził , że to coś w rodzaju capriccia. Ślady tego lekkiego traktowania instrumentu pozostały także w drugiej, przerobionej wersji znanej jako Zmartwychwstanie. Jak pisze Laskowski widać tam „skłonność do muzycznych figli”, co nie bardzo licuje z poważnym, wręcz żałobnym charakterem i podtytułem nadanym kompozycji. Co prawda kompozytor dopisał chorał, który kilka razy pojawia się pod koniec dzieła, są też inne patetyczne akcenty i bardzo znaczący, początek, pierwsze dźwięki utworu, który ma zapowiadać dalsze, wcale nie wesołe wydarzenia. Świetnie to wszystko uwypuklił dyrygent Andrzej Boreyko, który w bardzo zdecydowany i natchniony sposób poprowadził Orkiestrę Filharmonii Narodowej. Jednak partia fortepianu rozbudowana i wyposażona w wirtuozowskie popisy stanowi jakby katalog postromantycznej czy też ekspresjonistycznej pianistyki europejskiej, gdzie kłaniają się utwory na ten instrument Rachmaninowa, Prokofiewa, Szostakowicza i Bartoka, którą we wspomnianym wykonaniu wykonuje świetny artysta Barry Douglas. W sumie jest to Symfonia koncertująca, gdzie bardzo ważną rolę przypisał kompozytor orkiestrze. O zespole symfonicznym myślał też, jako konkurencji dla fortepianu i musiał mówić o tym twórca w rozmowach z Aleksandrem Laskowskim.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART