GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFortepian Pendereckiego
Strona 2 z 2
Penderecki wymienił wtedy swoje ulubione instrumenty – także orkiestrowe – waltornię, klarnet, fagot, w mniejszym stopniu flet. A fortepian? „Drugi raz bym większego utworu na fortepian nie pisał” – to są słowa kompozytora. We fragmentach tej rozmowy są też dosyć lekceważące określenia w stosunku do pracy z fortepianem „zwykłych kompozytorów”. Znów zacytujmy słowa z tej rozmowy: „Przeważnie kompozytorzy siadają do fortepianu coś tam <klepiąc>. Jak wyjdzie to się zapisuje”.
Czas jednak zasypuje kompozytorskie zadry, a także rozmaite wątpliwości krytyków, bo przypomnijmy, że pojawienie się Koncertu fortepianowego wywołało dosyć znaczące i bolesne słowa recenzentów w Polsce. Zwłaszcza jednego, Adrzeja Chłopeckiego. Dziś słuchamy kreacji Andrzeja Boreyki i Barry Douglasa z ogromnym napięciem, czując że, pomijając wszelkie koneksje historyczne i polityczne, to znakomita muzyka, kto wie, czy nie jeden z najlepszych utworów symfonicznych autora Polskiego Requiem. Świadczy też o tym dołączenie do krążka drugiego utworu w wykonaniu tej samej orkiestry pod batutą Andrzeja Boreyki – znakomicie zinstrumentowanej, rasowej II Symfonii „Wigilijnej”. I niech nikogo nie myli dopisany do niej „wigilijny” podtytuł. Nic z tych rzeczy. To głęboko odczute, wyrażające nienajweselsze emocje dzieło, które też na trwale wpisuje się do pereł współczesnej polskiej symfoniki. Joanna Tumiłowicz
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |