GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrudny relaks
Strona 3 z 3
Oni realizują skandalizujące, w sumie bezsensowne projekty „artystyczne", wystawy, performance czy happeningi rejestrowane na wideo, które uwłaczają ludzkiej godności. Wszystko dla zdobycia popularności i sukcesu finansowego. Ale to tylko część krytycznej misji spektaklu, a właściwie powieści Ottessy Moshfegh, bo zasadza się ona na gremialnym oskarżeniu współczesnego amerykańskiego (tak jakbyśmy tego nie znali w Polsce) kapitalizmu, który z pracowników czyni ludzi ubezwłasnowolnionych.
Są oni wtłoczeni na siłę w oparty na stresie i przemocy system zatrudnienia, gdzie o żadnej samorealizacji czy rozwoju osobistym nie może być mowy, gdzie się pracuje z konieczności i nawet stwierdzenie, że robi się to tylko dla pieniędzy, traktowane jest jak hipokryzja i to w bardzo złym guście. Hipokryzja panuje w kontaktach międzyludzkich, np. między rodzicami i dziećmi, między kochankami albo między lekarzami i ich pacjentami.
W takiej sytuacji stres staje się codziennym zjawiskiem, które oczywiście leczy się rutynowo, masowo proponowanymi środkami farmaceutycznymi. Choroba psychiczna w takiej sytuacji też staje się czymś prawie normalnym, ale za to zagrożenie nie obciąża się odpowiedzialnością obowiązującego systemu społeczno-ekonomicznego, chociaż depresja i bezsenność oznacza niemożność wykonywania pracy i prowadzi do wypadnięcia z gry. W tym sensie tytuł spektaklu i powieści trzeba potraktować zdecydowanie ironicznie. Jak na początek nowej odsłony Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy, to dosyć ambitne zadanie, odbiegające od stylu poprzedniej kadencji tej sceny, gdy była ona zbliżona bardziej do tradycyjnego i klasycznego pojmowania sztuki teatralnej. A co będzie dalej? Zobaczymy. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |