GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNa nutę węgierską, na nutę cygańską
Strona 2 z 2
Z kolei alla zingara daje znać o sobie w finale II Koncertu skrzypcowego d-moll op. 22 patrona wspomnianego konkursu, wraz z pierwszym stanowiącego obowiązkowy utwór finałowych przesłuchań. Na wzór Mendelssohnowskiego poszczególne ogniwa płynnie przechodzą w siebie attaca, stanowiąc rodzaj muzycznego kontinuum, odznaczającego się dodatkowo spójnością tematyczną.
Wykonała go zwyciężczyni Hina Maeda, która szczególnie ujmowała śpiewnym brzmieniem w lirycznej Romanzy, dobywanym z osiemnastowiecznego instrumentu Giacomo z pracowni Stradivariusa, użyczonym przez Japońską Fundację Muzyczną.
Z kolei znacznym temperamentem odznaczało się ujęcie finałowego ronda z cygańskimi odniesieniami motywicznymi. Program dopełniła Uwertura akademicka op. 80 Johannesa Brahmsa (napisana w związku z nadaniem kompozytorowi honorowego doktoratu wówczas niemieckiego Uniwersytetu Wrocławskiego), ale pod batutą Aleksandra Chumały bynajmniej nie nosiła tego rodzaju znamion. Wykonana zostaĺa zgoła z lekkością i wdziękiem, odpowiadającymi naturze tematów przytoczonych przez kompozytora burszowskich śpiewów, rezerwując potężne hymniczne brzmienie, wsparte blaskiem blachy idealnie strojącej, dopiero w przywołanym na zakończenie Gaudeamus igitur. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |