opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 luty 2023       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Papiez 131-192.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna

Ich wspólny koncert w poniedziałek 28 listopada w pięknej i ogromnej Sali Centrum Kongresowego ICE w Krakowie jeszcze raz przekonał mnie, że mamy do czynienia z absolutnie czołowym duetem operowym naszych czasów. Twierdzenie takie jest poniekąd ryzykowne, biorąc pod uwagę coraz większą ilość wybitnych sopranów nowej generacji i ciągle trwających na scenach operowych tenorów kilku pokoleń, od Dominga i Carrerasa począwszy, aż po Beczałę i jego aktualnych konkurentów skończywszy.

 

Wśród nich szczególne miejsce zajmuje Roberto Alagna. Gdyby specyfikę jego głosu odnieść do wielkich osobowości epok minionych, to wokalne i repertuarowe porównania nasuwają się z Giuseppe di Stefano, tenorem liryczno-spintowym, wieloletnim partnerem Marii Callas, w finale kariery śpiewającym również niektóre partie dramatyczne. 

 

Obecnie Alagna znajduje się w szczytowej formie wokalnej. Pomiędzy duetami zaśpiewał dwie arie, które były tego dowodem: „Rachel, quand du seigneur” z Żydówki Halevy’ego i „Vesti la giubba” z Pajaców Leoncavalla. A słuchając duetów z Manon Lescaut Toski Pucciniego, Andrea Chenier Giordano i Cavalerii Rusticana Mascagniego należało zapomnieć, że Aleksandra Kurzak w swej wokalnej młodości śpiewała Gildę, Olimpię, Norinę, Blondę, Rozynę, Łucję, czyli wirtuozowski repertuar koloraturowy.

 

„Vissi d’arte, vissi d’amore” z Toski i „Voi lo sapete” z Cavalerii Rusticana potwierdzają zjawisko, o którym niejednokrotnie wspominała artystka, że jej głos rozwinął się z biegiem kariery w kierunku sopranu dramatycznego, co pozwoliło jej z czasem na śpiewanie Neddy, Liu, Mimi, aż po Desdemonę, Elisabettę de Valois i Rachelę, nie wspominając o repertuarze, który jest jeszcze w przygotowaniu.

 

W przypadku naszej gwiazdy ta metamorfoza wokalna jest sprawą dziedziczną. Jej matka, wybitna śpiewaczka i pedagog Jolanta Żmurko rozpoczynała karierę od Królowej nocy, a finalizowała jako Abigaille i Turandot, co jest w każdych okolicznościach przedsięwzięciem karkołomnym. Ponieważ była jedynym pedagogiem swej córki w okresie wrocławskich studiów i – podejrzewam – do dziś sprawuje opiekę nad jej bezcennym głosem, powinna wziąć pełną odpowiedzialność za tę szokującą wokalną przemianę. Póki co, ma ona stuprocentowe pokrycie w ekspresji, wyrazie, sile a nawet barwie tego wokalnego bogactwa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART