GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKulturalne podglądanie i skandaliczne prowokowanie
Strona 4 z 4
Obrazy sprzedawane za kilkadziesiąt tysięcy złotych otrzymały w nowych wycenach jeszcze jedno zero. Uznano bowiem, że fantazje uwieczniane na płótnach wyrażają obawy i fobie ponadczasowe. I że rację miał paryski marszand Piotr Dmochowski, który już dawno chciał z Beksińskiego uczynić sławę międzynarodową. Omówieniu serii o tych „marginalnych” obliczach sztuki wydanych bardzo starannie przez oficynę LIRA, należy się także szczypta krytyki. Oczywiście sam wybór obrazów do scharakteryzowania tendencji podglądackich, prowokacyjnych i fantastycznych w sztuce jest decyzją autorki i nie ma co z nią dyskutować w tej kwestii.
A jednak chciałoby się przeczytać jakie są jej poglądy np. na podglądactwo Mai Berezowskiej i Jana Dobkowskiego, na prowokacje Doroty Nieznalskiej z krzyżem czy Joanny Rajkowskiej z palmą na rondzie wprost na przeciwko dawnego gmachu KC PZPR, czy wreszcie na fantastyczne wizje Jacka Yerki, który wycenami swoich obrazów dogania, a może już przegonił Beksińskiego. Można by natomiast podyskutować nad pomysłem, który się pojawił w tomie Sztuka prowokowania, gdzie każdemu z omawianych obrazów przypisała ona ilustrację muzyczną w postaci nagrania jakiegoś utworu. I dlaczego na liście ścieżek dźwiękowych pojawił się tylko jeden utwór z dziedziny klasyki, a więc ze zbioru sztuki wyższej – poemat symfoniczny La Mer Clauda Debussy'ego, który został przypisany do obrazu Impresja Wschód Clauda Moneta? Każdy z wiodących obrazów znalazł się na kolorowej wkładce w środku tomu. Ilustracje są niewielkie, czasem nawet podzielone na dwie stronice ale przecież takie ciekawe zbiory esejów o sztuce nie są wydawnictwami albumowymi. Droga do muzeów jest wciąż otwarta. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |