opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

95 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kulturalne podglądanie i skandaliczne prowokowanie

A wszystko jest drobiazgowo udokumentowane, o czym świadczą setki przypisów i odwołań, liczne cytaty z innych autorów i znajdowanie dowodów i uzasadnień na każdą wysuniętą tezę. Wydaje się, że Marta Motyl mając tak sprawny warsztat naukowy i pisarski jest w stanie wytłumaczyć i udowodnić wszystko, co tylko jeszcze wydaje się nam niejasne. Już pierwszy esej w książce Sztuka podglądania, o obrazie Courbeta Pochodzenie świata oszałamia wnikliwością podejścia i poprowadzeniem intrygi, która sama w sobie mogłaby być scenariuszem do jakiej mydlanej opery z pieprzykiem.

 

Motyl 2

 

A to dopiero początek podróży po śliskiej, wręcz wstydliwej i mocno skrywanej w naszej świadomości drodze życiowej. Jednak warto wiedzieć, że ten właśnie obraz jest najodważniejszym aktem nie tylko w dorobku francuskiego artysty, lecz być może także w całej zachodniej historii sztuki. W drugiej pozycji cyklu pt. Sztuka prowokowania pierwszy esej omawia bardzo stare dzieło Jeana Fouqueta z 1456 roku przedstawiające Madonnę z dzieciątkiem wśród Aniołów, więc wydawałoby się, że w tych czasach, gdy działała Święta Inkwizycja, żadna prowokacja w tej materii nie byłaby dopuszczalna. Tymczasem „modelką” do postaci świętej posłużyła ówczesna piękność, królewska metresa, która bezwstydnie odsłania lewą (złą) pierś, a nie prawą (dobrą) i nie po to by karmić dzieciątko, lecz by kusić mężczyzn, bo taką właśnie modę wymyśliła na dworze Karola VI. Okazuje się jeszcze, że zdolny, ale niezbyt świątobliwy malarz stworzył ów wizerunek na zamówienie innego mężczyzny, również kochanka wspomnianej damy. Autorka eseju zauważa cytując lewicowego polskiego politologa, że trzeba jednak odróżnić akt prowokacji od efektu prowokacji. I tu okazuje się, że XVI-wieczna Madonna bardziej bulwersuje dziś niż wtedy, gdy ją namalowano.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART