opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kulturalne podglądanie i skandaliczne prowokowanie

Trzecia książka Sztuka fantazjowania wydaje się najbardziej oddalona od motywu przewodniego poprzednich dwóch pozycji, to jest życia seksualnego i tego realnego, i wydumanego. Tymczasem już w pierwszym eseju poświęconym Ogrodowi rozkoszy ziemskich Hieronima Boscha autorka zagłębia się głównie w rozwiązłościach środkowego i największego rozmiarami członu tryptyku. Szuka odniesień do różnych seksualnych osobliwości, pragnień i obaw nawet w alternatywnym ruchu kulturowym New Age, z jego medytacjami i tantrycznymi rytuałami seksualnymi i tu umiejscawia osobowość niderlandzkiego artysty.

 

Motyl 3

 

A potem, jakby w momencie opamiętania, spogląda na trzeci obraz tryptyku, gdzie nie ma chuci, jest horror rodem z wyimaginowanego piekła i uznaje, że jednak Bosch wolałby ukarać wszystkich grzeszników z poprzedniego Ogrodu rozkoszy, i to w sposób wyrafinowanie okrutny. Szczytem okrucieństwa  zdaje się być „zła" muzyka zaś instrumenty muzyczne zostały przedstawiane jako narzędzia tortur. Autorka nawiązuje tu do poglądu średniowiecznej mistyczki i kompozytorki Hildegardy z Bingen, która twierdziła że czart jest wrogiem harmonii a jego bluźnierstwa porównywała do sfałszowanej muzyki. Rozważania o fantazjowaniu w sztuce kończy esej o jednym obrazie Zdzisława Beksińskiego, który nie ma tytułu, ale tu rozpoczyna się wgłębianie się w fantastyczny okres w twórczości tego malarza. Marta Motyl zastanawia się dlaczego odbiór jego dzieł był i jest nadal dwoisty, były zachwyty, ale i ostre cięgi oraz posądzenia o kiczowatość. Choć technice malarskiej artysty nie można niczego zarzucić, ale wielu krytykom nie podobała się XIX-wieczna staroświeckość i brak korzystania ze „zdobyczy awangardy". Beksiński odniósł jednak zwycięstwo po śmierci, paradoksalne, bo finansowe.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART