opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




6 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Demirskiego i Strzępki Gabinet figur woskowych z narodowego imaginarium

Plan historyczny nieustannie przenika się ze współczesnym. A więc atrybutem poety Hrabiego Henryka staje się maszyna do pisania. Zarazem on sam ulega rozpadowi na dwie natury: męską i żeńską, odpowiednio personifikowane przez aktora Marcina Czarnika i aktorkę Ewę Kaim. Jedyny integralny fragment z Krasińskiego to rozmowa Henryka z Pankracym, która przybiera formę wewnętrznego monologu, skoro toczą je dwie wspomniane reprezentacje tego pierwszego. Niektórym sekwencjom spektaklu nie sposób odmówić siły wizualnego wyrazu, aktorzy zaś mają swoje popisowe numery solowe. Juliusz Chrząstowski w brawurowy, aczkolwiek nieco przerysowany sposób wygrywa kalectwo Orcia, jednocześnie nie opuszczała mnie refleksja, jakby zagrał tę rolę Dawid Ogrodnik, specjalizujący się w tego rodzaju emploi.

 

Nieboska komedia 4

 

Z kolei Szymon Czacki jako Rotschild wygłasza monolog oparty na błyskotliwej grze słów: „tak mówiący ludzie budzą we mnie obżydzenie/dla żydkładu dzisiaj zażydałem dodatkowej porcji żydniego pużydingu/na żyder chociaż papa żydaźnie mi tego żydbronił“, a co znajduje ekwiwalent w ogrywaniu gałek ocznych jakoby mających świadczyć o złym, żydowskim wyglądzie w czasach pogardy. Scenę traumy w obliczu świadectw zagłady odgrywa Małgorzata Zawadzka jako wspomniana zwiedzająca, przemieniająca się w zrodzoną z prochów pomordowanych szaloną furię, której głównym środkiem wyrazu jest ponownie gra oczyma oraz różnymi rejestrami krzyku. Z całego ansamblu chciałbym przywołać jeszcze Dorotę Pomykałę jako jedną z Dziewic. Stosownie do podtytułu Wszystko powiem Bogu, zakończeniu przedstawienia towarzyszy hymn Boże coś Polskę. Znowu zawierający pierwiastek dwuznaczności, azali przywołany został w celu swoistego katharsis, czy raczej stanowi przejaw sarkazmu? Można też zastanawiać się, czy skomplikowana forma przekazu stanowi do pewnego stopnia przejaw asekuracji w celu uniknięcia oskarżeń o naruszenie obowiązujących we współczesnym świecie tabu. Nikt bowiem nie jest w tym świecie bez winy, a pobudki podejmowanych działań często nie są tożsame z deklarowanymi. Z ust Rotschilda pada znamienna kwestia: „Wolę, żeby płakało sto matek palestyńskich niż jedna żydowska“.

Postscriptum

Zamiast zawieszenia prób do przedstawienia Olivera Frljicia, lepiej może by się stało, gdyby w jego drugiej części z jego aktorami i publicznością spotkali się ci z historycznej inscenizacji Konrada Swinarskiego, wzorem wrocławskiego przedstawienia Transfer ówczesnego dyrektora Starego Teatru Jana Klaty, traktującego o powikłanej historii tamtego miasta, a kończącego się dialogiem dawnych i obecnych jego mieszkańców?

                                                                              Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART