opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




6 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Uderzając w żałobne tony

Dwudziesta siódma opera Giuseppe Verdiego pod tytułem Messa da requiem poniekąd jest budowlą stawianą od dachu. Jej autor po śmierci Gioacchino Rossiniego wystąpił z inicjatywą, by wspólnymi siłami ułożyć utwór dla uczczenia jego pamięci. Dla siebie zarezerwował końcowe ogniwo Libera me. Gdy efekt tego „pospolitego ruszenia“ kompozytorskiego nie wydał oczekiwanego rezultatu, Verdi postanowił sam dopisać resztę tej liturgicznej opery jak ją złośliwie ochrzcił Hans von Bûlow, bo włoscy twórcy nie potrafili uwolnić się od tego podstawowego dla nich rodzaju artystycznego i związanych z nim środków wyrazu (wcześniej podobnie postąpił wspomniany Rossini w odniesieniu do Stabat Mater). Tym razem dzieło powstało ku czci zmarłego pisarza Alessandro Manzoniego.

 

Filharmonia Krakowska 182

 

I podobnie było w przypadku jego wykonania w Filharmonii Krakowskiej w piątek 28 października. Wyżyn artyzmu dosięgły orkiestra i chór pod dyrekcją swego artystycznego szefa Alaksandara Chumały oraz solistka, brytyjski sopran Ania Vegry, właśnie w Libera me. Crescenda chóru na tym incipicie, pełna przenikliwej dźwiękowo grozy wizja Sądu Ostatecznego.

 

Filharmonia Krakowska 183

 

Została przeniesiona potem do wcześniejszej sekwencji Dies iræ, wreszcie z łatwością otwierający się w górę skali głos śpiewaczki o zgoła instrumentalnej emisji, choć z natury najlepiej odnajdujący się w rejestrze lirycznym, wszystko to stworzyło wreszcie autentyczny wyraz dramatyczny, którego wcześniej nieco nie dostawało. Za w pełni udany uznać należy też Sanctus, jedyny ustęp utrzymany w charakterze musica docta (uczonej), albowiem napisany w technice fugowanej z imponującym stretto na koniec, co kapelmistrz wydobył ze znaczną dozą efektownej brawury.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART