GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDemirskiego i Strzępki Gabinet figur woskowych z narodowego imaginarium
Strona 1 z 3
Niewidomy Orcio staje się medium, przez które przemawia historia, której strumień uruchamia swoim kukiełkowym teatrzykiem (po raz pierwszy pojawia się wtedy wyliczanka krwawych dat z dziejów świata od pierwszej wojny, kiedy ludzie ludziom gotowali taki los, niepomni nauki z wcześniejszych zdarzeń). Odgłosy występujące w jego przedstawieniu, w tym owadów, imituje jego ciotka Barbara Niechcic, nie tyle nawet z powieści Marii Dąbrowskiej, ile jej ekranizacji Jerzego Antczaka.
Bo w przepisanej przez Pawła Demirskiego Nieboskiej komedii wyznaczają sobie spotkanie postacie zaludniające imaginarium polskiej sztuki. Z kolei nieustanne przewracanie się niewidomego nasunęło mi skojarzenie z automatyzmem działań aktorskich występującym w teatrze Kantora, choć nie miałem pewności, czy nie jest to przypadkiem efekt projekcji własnych wspomnień. Gdy rozległ się jednak walc Waldemara Kazaneckiego z Nocy i dni, kilkakrotnie powracający jako motyw przewodni, zrozumiałem, że znalazłem się w umarłej klasie, ale nie tamtej szkolnej, lecz tej przeznaczonej do unicestwienia z wyroków historii. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |