opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

81 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Carmen” we Wrocławiu

Zaczęło się niespecjalnie elegancko. Przechodzący obok mnie w westybulu aktualny dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej nie przystanął i nie przywitał się. Stojąca obok melomanka widząc to zapytała, ile razy trzeba być dyrektorem Opery Wrocławskiej (ja byłem aż trzykrotnie), aby dostąpić zaszczytu podania ręki przez byłego barytona i początkującego dyrektora artystycznego na premierze, zaplanowanej zresztą jeszcze przez poprzednika.

 

Inna melomanka natychmiast wzięła mnie w obronę twierdząc, że ten nonszalancki despekt był pożałowania godną reakcją na moją niegdysiejszą uwagę w „Angorze”, że początkujący dyrektor nie powinien zarabiać miesięcznie aż 63 tysięcy złotych, zwłaszcza gdy inni artyści nie zarabiają nawet sześciu. Ale ja nie poczułem się tym wszystkim zmartwiony, jako że potem sprawy potoczyły się znakomicie.

 

Maria Sartova wyreżyserowała spektakl doskonale. Nie stosując jakichkolwiek udziwnień osiągnęła rezultat mogący być nazwany spektaklem nowoczesnym. Scenograf Damian Styrma zaprojektował wszystkie cztery akty bez przesadnych detali (plac przed fabryką cygar, tawerna Lillas Pastii, obozowisko w górach, wejście na korridę), dając przy tym piękne obrazy malarskie.

 

Michał Klauza poprowadził orkiestrę, chór i solistów z maestrią, fantazją i precyzją. Reżyserka włożyła wiele trudu i talentu w sceny zespołowe, ansamble solistyczne (świetny kwintet w II akcie), a przede wszystkim w zbudowanie kreacji solistycznych, które w tym spektaklu dominowały na tle interesująco skomponowanej reżyserii.

 

Partię tytułowa śpiewała Monika Ledzion-Połczyńska, dając kreację wybitną, zarówno w sensie wokalnym jak i scenicznym. Towarzyszył jej gruziński tenor Giorgi Sturua o niewielkim jeszcze dorobku repertuarowym, mający – jak napisano w programie – „rozkwitający niczym kwiat tembr głosu herosa”. Niczego takiego – oprócz scenicznego sztywniactwa – się nie dopatrzyłem, licząc na przyszłe debiuty polskich solistów w tej roli.

 

Blado i niezręcznie w roli Escamilla wypadł Jerzy Butrym, uczestnik programu Opera Młodych (cóż to takiego?). W tej partii wokalnie najlepiej prezentują się basy-barytony, a Butrym dysponuje tylko wysokim barytonem, na razie lirycznym. Został więc obsadzony niefortunnie, przez jakże wokalistycznego dyrektora.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART