GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdzie się podziała muzyka Ducha?
Strona 3 z 3
Takie sytuacje mogły się zdarzać tylko „od wielkiego dzwonu”, ale nie w zwyczajnej, coniedzielnej praktyce. Fryderyk Chopin mógł zażyczyć sobie, by w dniu jego pogrzebu wykonano genialne Requiem Mozarta, ale ktoś przecież musiał mieć pieniądze, by zawodowym muzykom zapłacić. Co zatem zostało w kościele? Niemal każda świątynia ma dobrą akustykę podnoszącą walory dźwięków instrumentalnych i ludzkich głosów. Niemal każda ma duże lub mniej rozbudowane organy.
Ale po co w niemal każdej zamontowano jeszcze aparaturę nagłaśniającą? Po to by głos kapłana mówiącego lub śpiewającego wzmocnić, choć to nie służy skupieniu, lecz rozprasza. Tu już nie ma miejsca dla ducha. Organista czy śpiewający celebrans nierzadko fałszują, nie dbają o estetykę głosu, a ludzie zebrani na uroczystościach udają tylko, że śpiewają. Kiedyś mówiono, że kto śpiewa w kościele, ten się podwójnie modli. Ale edukacja muzyczna w szkołach sięgnęła dna.
Nie śpiewa się w świątyniach, bo nie śpiewa się w domu. Śmierć objęła nawet tradycyjne polskie kolędy, choć kiedyś chwaliliśmy się tym, że nasz zbiór tradycyjnych pieśni bożonarodzeniowych jest najbogatszy na świecie. Dziś to, co kiedyś stanowiło trwałą wartość, zamieniło się w ruinę. Nic dziwnego, że atmosfera upadku stała się mottem spektaklu w Teatrze Powszechnym. Zaczyna się on znanym cytatem z Joanny Szczepkowskiej: „Czwartego czerwca 1989 roku skończył się w Polsce komunizm”. A zaraz potem głos aktora stara się powiedzieć, że w roku 2022 skończył się w Polsce... Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |