GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” w Opera Ballet Vlaanderen w Antwerpii
Strona 3 z 4
Sam kompozytor podsuwał odbiorcom skojarzenia z motywem Sodomy i Gomory ze starotestamentowej Księgi Rodzaju, ale te kananejskie miasta zostały przecież zniszczone przez zewnętrzną katastrofę, a nie przez samych pogardzających prawem boskim i ludzkim mieszkańców, jak to ma miejsce w libretcie Brechta.
Powiedzmy zatem od razu, że właśnie ze względu na wspomniany paraboliczny charakter całej opowieści i jej precyzyjnie nakreśloną formę, pochylającemu się nad nią reżyserowi nie jest łatwo uniknąć popadnięcia w pułapkę dosłownego ilustrowania rozgrywających się wydarzeń. Z rozwiązaniem tego problemu nie poradził sobie też Ivo Van Hove, autor prezentowanej obecnie w Antwerpii inscenizacji, i to niezależnie od pewnych podejmowanych przezeń w tym zakresie prób. Za punkt wyjścia obrał on słowa samego Weilla, który mówił, że „Mahagonny jest wymyśloną nazwą dla wymyślonego miasta w wymyślonej Ameryce”.
W konsekwencji Van Hove zdecydował się na opowiedzenie nam wirtualnej historii przy wykorzystaniu filmowych sztuczek, opartych przede wszystkim na nadużywanym w ostatnich czasach w teatrach operowych procederze filmowania w czasie realnym scenicznych działań za pomocą kamery wideo i wyświetlania owych projekcji na umieszczonym w głębi ekranie. Obserwujemy zatem na zmianę plany ogólne lub zbliżenia ekspresji twarzy protagonistów czy ich gestów i ruchów ciała. Rzucane są one na zielone tło ekranu lub nakładane na przygotowane już wcześniej sekwencje filmowe. Szkopuł tkwi jednak w tym, że ów eksploatowany powszechnie bez umiaru proceder nie jest już w stanie wzbudzić zainteresowania ze strony aż za dobrze go znających widzów. W dodatku jego schematyczna regularność bardzo szybko wywołuje uczucie znużenia. Natomiast pełne uznanie należy się reżyserowi za niezwykle precyzyjne, dokładnie przemyślane i celnie charakteryzujące poszczególne postaci prowadzenie działań aktorskich. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |