opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

30 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” w Opera Ballet Vlaanderen w Antwerpii

Sam kompozytor podsuwał odbiorcom skojarzenia z motywem Sodomy i Gomory ze starotestamentowej Księgi Rodzaju, ale te kananejskie miasta zostały przecież zniszczone przez zewnętrzną katastrofę, a nie przez samych pogardzających prawem boskim i ludzkim mieszkańców, jak to ma miejsce w libretcie Brechta. 

 

Upadek miasta Mahagonny 5

 

Powiedzmy zatem od razu, że właśnie ze względu na wspomniany paraboliczny charakter całej opowieści i jej precyzyjnie nakreśloną formę, pochylającemu się nad nią reżyserowi nie jest łatwo uniknąć popadnięcia w pułapkę dosłownego ilustrowania rozgrywających się wydarzeń. Z rozwiązaniem tego problemu nie poradził sobie też Ivo Van Hove, autor prezentowanej obecnie w Antwerpii inscenizacji, i to niezależnie od pewnych podejmowanych przezeń w tym zakresie prób. Za punkt wyjścia obrał on słowa samego Weilla, który mówił, że „Mahagonny jest wymyśloną nazwą dla wymyślonego miasta w wymyślonej Ameryce”.

 

Upadek miasta Mahagonny 6

 

W konsekwencji Van Hove zdecydował się na opowiedzenie nam wirtualnej historii przy wykorzystaniu filmowych sztuczek, opartych przede wszystkim na nadużywanym w ostatnich czasach w teatrach operowych procederze filmowania w czasie realnym scenicznych działań za pomocą kamery wideo i wyświetlania owych projekcji na umieszczonym w głębi ekranie. Obserwujemy zatem na zmianę plany ogólne lub zbliżenia ekspresji twarzy protagonistów czy ich gestów i ruchów ciała. Rzucane są one na zielone tło ekranu lub nakładane na przygotowane już wcześniej sekwencje filmowe. Szkopuł tkwi jednak w tym, że ów eksploatowany powszechnie bez umiaru proceder nie jest już w stanie wzbudzić zainteresowania ze strony aż za dobrze go znających widzów. W dodatku jego schematyczna regularność bardzo szybko wywołuje uczucie znużenia. Natomiast pełne uznanie należy się reżyserowi za niezwykle precyzyjne, dokładnie przemyślane i celnie charakteryzujące poszczególne postaci prowadzenie działań aktorskich.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART