opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Na" czy „w" Ukrainie?

Zakończenie 8. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie przebiegło w atmosferze prawykonań. Żadnego z prezentowanych w Filharmonii Narodowej utworów nie znaliśmy i to było wydarzenie, które sprowadziło na koncert nawet Dyrektora Warszawskiej Jesieni Jerzego Kornowicza. Program koncertu przygotowała Orkiestra i Chór Fiharmonii Narodowej pod dyrekcją Romana Rewakowicza. Wystąpili też wybitni soliści polscy i ukraińscy. Było czego posłuchać i czym się emocjonować. Nie zajmowano się sztucznie trochę postawionym dylematem, czy należy mówić „na" czy „w" Ukrainie, bo obie formy zdobyły sobie obywatelstwo i aktualne wzmocnienie dwustronnych kontaktów to całkowicie potwierdziło, ale starano się po prostu zrozumieć „co jest grane". Co było grane w początkowej Uwerturze Triumf autorstwa Oleksandra Szymko? Była to głośna, pełna mocnych uderzeń w wielki bęben, ale także kilku efektownych progresji całego składu orkiestrowego z licznymi tremolo smyczków. Materiał muzyczny Uwertury utrzymany był w stylistyce post-minimalistycznej, ale to było doskonale obudowane rozmaitymi figuracjami i nie sprawiało wrażenia ubóstwa. Jedyną uwagą w stosunku do utworu będącego jakby emanacją ukraińskiej tożsamości, powstałego z okazji 30-lecia Niepodległości, był brak jakiegoś akcentu narodowego, kojarzącego się nam w Polsce, z melodyjnością pieśni czy żywiołowością tańców. Ale być może nasze wyobrażenie o „ukraińskości" jest już mocno anachroniczne i przez to fałszywe.

 

Ukraina 3

 

A jednak druga kompozycja – quasi-koncert wiolonczelowy Zoltana Almaszi pt. Oddziaływania, pokazał nam rąbek owej mitycznej trochę specyfiki muzyczno-narodowej. Utwór skomponowany przez praktykującego wiolonczelistę – u nas zagrany przez Bartosza Koziaka – zdradzał doskonałą znajomość specyfiki instrumentu. Mieliśmy tu niemal wszystko, co można tradycyjnie (tzn. bez stukania w pudło i grania za podstawkiem) osiągnąć dzięki czterem strunom i smyczkowi. Solista pokazał np. najwyższy dźwięk osiągany na wiolonczeli, który był przytrzymany przez co najmniej jedną minutę, a także szaleńcze pasaże, granie akordowe, glissanda, ale wśród tych popisowych fragmentów nie zabrakło śpiewnej quasi-dumki czy romansu opartej na popularnej melodii z Zakarpacia. Bardzo interesująca była też partia orkiestry, np. trzy powtarzane kilkakrotnie opadające klastry smyczków, niczym kroki tradycyjnego wiejskiego hopaka, ale nie zabrakło też instrumentów perkusyjnych kojarzonych z Dalekowschodnią Azją, które dodawały smaczków brzmieniowych tej zmieniającej się nieustannie tkance orkiestrowej. W programie napisano też, że jeden z segmentów utworu nawiązuje tytułem do wiersza narodowego wieszcza Ukrainy Tarasa Szewczenki, który był kimś w rodzaju Mickiewicza dla Polaków. To on w czasach tak u nas fetowanego romantyzmu stał się ikoną tożsamości narodowej. Był nawet represjonowany i skazany za pisanie wierszy w języku ukraińskim i promowanie w carskiej Rosji niepodległości Ukrainy. Kim jest Szewczenko dla ukraińskiej kultury przekonaliśmy się słuchając trzeciej kompozycji, Bohdany Frolak (w książce programowej Warszawskiej Jesieni, gdzie również będzie wykonywana kompozycja dramaturgiczno-muzyczna,  występuje ona jako Bohdana Frolyak).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART