GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPasticcio i performens wyznaczyły sobie rendez-vous w Krakowie
Strona 1 z 2
Antonio Vivaldi miał w swym dorobku nie tylko opery w pełni autorskie, ale również pasticcia, a więc utwory złożone z ogniw będących wkładem innych twórców. Do formuły tej nawiązali wykonawcy koncertu 30 sierpnia w krakowskim Centrum Kongresowym: il Giardino Armonico pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego i Patricia Kopacinskaia. A zatem koncertujące kompozycje „rudego księdza“ z osiemnastowiecznej Wenecji przeplatały się z miniaturami współczesnych kompozytorów włoskich.
Przypominało to trochę aleatoryczne interludia pomiędzy „rozdziałami“ Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego, a także metodę rekonstrukcji niedokończonej Symfonii D-dur D. 936a Franza Schuberta przez Luciana Berio w jego Renderingu.
Ze swej strony Patricia Kopacinskaia wprowadziła dodatkowo czynnik performensu, kiedy pod koniec Koncertu g-moll RV 157 zjawiła się na estradzie i dołączyła do drugiego pulpitu pierwszych skrzypiec, by w ostatnich taktach „zabrudzić“ brzmienie dysonansowymi dźwiękami wypełniającymi następnie Spiccato il volo Luki Francesconiego, z których w pewnym momencie wyłaniają się odniesienia parafolklorystyczne i przeprowadzają do Koncertu skrzypcowego C-dur RV 191. Z kolei w lekko sonoryzującym Incanto XXIII Simone Movia skrzypaczce towarzyszył na flecie Giovanni, będący zarazem wirtuozem w grze na tym instrumencie. II Kaprys Salvatore Sciarrino, operujący dźwiękiem pozbawionym rezonansu, stanowił pomost do Koncertu skrzypcowego Es-dur RV 253, noszącego podtytuł Burza morska i należącego do programowych utworów w dorobku Vivaldiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |