GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFestiwal w Salzburgu 2022; Leoš Janáček „Katia Kabanowa”
Strona 2 z 3
Katia Kabanowa to przede wszystkim pokaz możliwości – wokalnych i aktorskich – tytułowej bohaterki. Corinne Winters jest zjawiskowa. Przepiękna młoda kobieta, obdarzona mocnym sopranem o barwie kości słoniowej, wciela się w postać Katii tak, że oczu nie można oderwać ani na chwilę.
Śpiewała bardzo trudne frazy Janáčka z maestrią świetnie wykształconej w dobrej szkole śpiewaczki, ale zarazem z naturalnością wyjątkowo utalentowanego dziecka, któremu dano na akademii do wyrecytowania wiersz Słowackiego Smutno mi Boże i które nie ma pojęcia jak to jest trudne, ale czuje instynktownie frazy. Bohaterka opery nie może udźwignąć największego – tak jej wpojono – grzechu: zdradziła męża (przypuszczalnie impotenta) z młodym sąsiadem.
Wychowana w głębokiej wierze odczuwa ogromne wyrzuty sumienia i wyznaje swą winę przed całą społecznością, która ją potępia. Od początku okrutnie traktowała ją teściowa, bezwzględnie dominująca nad synem Kabanicha, która teraz zyskała dodatkowy argument, aby ją gnębić. Katia zabija się rzucając w nurty Wołgi. Libretto, napisane przez kompozytora według dramatu Burza Aleksandra Ostrowskiego (1859), wskazuje jako czas i miejsce akcji Rosję połowy XIX wieku. Twórcy inscenizacji sugerują jednak kostiumami czasy nam współczesne. To trochę dziwi. Dlaczego Katia nie ucieknie i będąc zdolną intelektualnie kobietą skończy n.p. studia prawnicze i zostanie obrończynią praw człowieka? Dzisiaj byłoby to możliwe – inaczej niż w opresyjnym społeczeństwie carskiej Rosji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |