opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Salzburgu 2022: Gaetano Donizetti „Łucja z Lammermoor”

Czy to głos piękny – właściwa odpowiedź brzmi: kwestia gustu. Ja mam z nim problem taki mniej więcej jak z niezwykle przez krytyków cenionym Alfredo Krausem: ten głos odczuwam jako szary, pozbawiony słonecznego blasku włoskich tenorów. To wolumen określany przez Francuzów jako „lyrique-leger”, przez Włochów: lirico-leggiero. Obok Krausa kojarzy mi się z Cesare Valettim i Leopoldem Simoneau. I podobnie jak oni onieśmiela wręcz techniką oddechu, cieniowaniem fraz, a także lirycznym wyrazem.

 

Lucja z Lammermoor,Salzburg 5

 

Ostatnia scena opery z dwiema ariami tenora była w wykonaniu Bernheima przeżyciem nie do zapomnienia. Ludovic Tezier to po prostu najlepszy dzisiaj baryton na świecie, spadkobierca licznych francuskich tenorów dalekiej przeszłości (można powiedzieć: odnowiciel tradycji), a w partii Enrica porównywalny do najlepszych kreacji płytowych (sam też nagrał ją parę lat temu): Ettore Bastianini, Robert Merrill, Piero Cappuccilli, Mario Sereni, Sherrill Milnes.

Lucja z Lammermoor,Salzburg 6

 

Bardzo dobry był bas Roberto Tagliavini w partii Raimonda, adekwatni do wymagań Ann-Kathrin Niemczyk jako Alisa i Seungwoo Simon Yang jako Normanno. Odkryciem wieczoru był dla mnie młody (na oko dwudziestoparoletni) tenor włoski Riccardo Della Sciucca. Krótką, ale niezwykle trudną partię Artura zaśpiewał brawurowo dźwiękiem słonecznym i zmysłowym, typowo włoskim, w którym wyczułem potencjał na pełnego tenora lirycznego, a może w przyszłości lirico-spinto. Raczej się nie mylę, skoro zapowiadając przed wielu laty koncerty 23-letniej Angeli Gheorghiu i 21-letniej Aleksandry Kurzak powiedziałem publicznie: to głosy przyszłości. Grała znakomicie Mozarteumorchester Salzburg. Świetny był chór: Philharmonia Chor Wien. Dyrygował stylowo i brawurowo Daniele Rustioni.

                                                                     Piotr Nędzyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART