opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Salzburgu 2022: Gaetano Donizetti „Łucja z Lammermoor”

W Neapolu odniosła wielki sukces, ale krytycy jej póżniejszych występów na różnych scenach Europy w partii Łucji zarzucali jej pewien brak dramatycznego wyrazu w porównaniu do zaistniałej już konkurencji innych śpiewaczek. Lekkie soprany koloraturowe jak Adelina Patti, Nellie Melba, Marcella Sembrich (akurat co do wolumenu jej głosu nie ma pewności, bo śpiewała też partie dramatyczne), Luisa Tetrazzini, Lily Pons zawłaszczyły partię Łucji na dziesięciolecia. I spowodowały utożsamianie jej ze „słowikiem” opery, probierzem popisu koloraturowego śpiewu kosztem ekspresji dramatycznej. Wszystko zmieniło się w momencie pojawienia się Marii Callas (ur. 1923).

 

Lucja z Lammermoor,Salzburg 1

 

Oto głos ciemny, bogaty, dramatyczny, fenomenalnie śpiewający Izoldę, Turandot, Giocondę, Toscę, Aidę, okazał się zdolny do realizacji wszelkich wymagań belcanta co do śpiewu ozdobnego (czyli koloraturowego). Callas dokonała rewolucji w traktowaniu partii Łucji: nie rezygnując z popisów wokalnych nasyciła ją wyrazem dramatycznym dotychczas nawet niewyobrażalnym.

 

Lucja z Lammermoor,Salzburg 2

 

Trzy lata młodsza Joan Sutherland, śpiewająca wcześniej także repertuar dramatyczny (m.in. Amelia w Balu maskowym, Elza w Lohengrinie), w 1959 roku zaskoczyła publiczność Covent Garden Opera w Londynie jako Łucja z Lammermoor. Nazwano ją natychmiast „La stupenda” – „Zdumiewająca”. Oto kolejny obok Marii Callas sopran o dramatycznym wolumenie wykonał olśniewająco wszelkie koloratury w niezwykle trudnej pod tym względem partii w belcantowej operze, sięgając swobodnie (jak Maria Callas) do trzykreślnego „es”. Żeby dodatkowo skomplikować sprawę, pod koniec lat 70-tych XX wieku dyrygent Jesus Lopez-Cobos sięgnął do rękopisu Donizettiego i odkrył, że: po pierwsze – tradycja wykonawcza spowodowała zmiany w przewidzianych przez kompozytora w kilku scenach tonacjach (nie będę wdawać się w szczegóły, żeby nie zanudzać), po drugie – najwyższym dźwiękiem napisanym przez kompozytora dla tytułowej bohaterki swojej opery jest nie trzykreślne „es” lecz tylko „cis” i to w duecie z Edgardem w I akcie, a nie w scenie obłędu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART