GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFestiwal w Salzburgu 2022: „Il Trittico” Giacoma Pucciniego
Strona 1 z 3
Jeśli ktoś miał wątpliwości, czy Tryptyk Pucciniego należy do jego największych arcydzieł, to wystawienie na Festiwalu w Salzburgu je unieważnia. Trzy jednoaktowe opery, wypełniające wieczór, są trzema opowieściami o dramacie ludzkich losów, w tym przypadku losów kobiety w opresyjnym świecie. Il Tabarco (Płaszcz) to ponura tragedia rozgrywająca się wśród ludzi, których życie skrzywdziło spychając na dno ludzkiej egzystencji.
Suor Angelica (Siostra Angelica) to z kolei liryczna apoteoza nieszczęścia kobiety, którą dla ukarania za urodzenie nieślubnego dziecka okrutna rodzina skazała na odosobnienie w klasztorze. Gianni Schicchi to przewrotna komedia wywiedziona z fragmentu Piekła Dantego, w której sprytny plebejusz okrada żądną spadku, a wydziedziczoną rodzinę zmarłego bogacza. Trzy spojrzenia na ludzką egzystencję, którą tylko miłość opromienia.
Autor inscenizacji, Christof Loy, podjął odważną i słuszną decyzję, aby odwrócić kolejność dzieł, przewidzianą przez kompozytora, i rozpocząć wieczór od końca, czyli Gianni Schicchiego. Jesteśmy tu co prawda w konwencji żartobliwej nieomal farsy, ale ta farsa rozgrywa się w piekle. Potworna pazerność wydziedziczonej rodziny Buosa Donatiego, szatański spryt tytułowego bohatera nie pozostawiają wątpliwości, że jesteśmy w świecie pozbawionym wartości. Ratuje go czysta miłość i erotyzm (końcowa scena w łóżku, nie pozostawia wątpliwości co do łączącego już Laurettę i Rinuccia fizycznego związku). Il Tabarro, czyli Płaszcz ukazuje kobietę (Giorgetta) uwikłaną w nieszczęśliwe małżeństwo ze starszym mężem (Michele), który na swoim statku nieomal fizycznie (a w każdym razie psychicznie) ją więzi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |