GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChcesz zostać dziedzicem muzyki polskiej?
Strona 2 z 2
Wystarczy wejść na stronę: polish.musicsources.pl, aby dać się poprowadzić odpowiednim wyszukiwarkom i trafić do wybranych kompozycji, czy to w zeskanowanym oryginalnym rękopisie albo starodruku, czy już opracowanej fachowo partyturze muzycznej. Wszystkie nici omawianego projektu zbiegają się w odpowiednim oddziale naukowo-poszukiwawczym Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, który w latach wcześniejszych realizował projekt dotyczący wyłącznie muzyki naszego najwybitniejszego twórcy. Projekt ten nosił nazwę Dziedzictwo Chopinowskie w otwartym dostępie, a obecnie został rozbudowany o wszystkie możliwe źródła muzyki polskiej. Co więcej dokonania poszukiwawczo-badawcze NIFC zostały włączone do międzynarodowej bazy RISM, czyli Międzynarodowego Repertorium Źródeł Muzycznych, a więc do dziedzictwa polskiego ma dziś dostęp cały świat. Oczywiście chodzi o cały świat muzyczny.
Czy to oznacza, że obecnie uzyskaliśmy dostęp do pełnego dziedzictwa muzycznego? Ależ nie. Odkopano i uprzystępniono zaledwie niewielką jego część, większość dzieł muzycznych jeszcze nie trafiła w ręce badaczy, nadal tkwią w owych archiwach i bibliotekach, bo jest to praca jeszcze na wiele lat. Rozmiary już wykonanej pracy niech zilustrują następujące liczby: całość muzyki skomponowanej przez Fryderyka Chopina to ponad 900 tys. nut, zaś liczba dotychczas udostępnionych nut muzyki polskiej wynosi „tylko”, albo „aż” 10. mln. nut. To oczywiście bardzo dużo, ale z pewnością, nie całe dziedzictwo. Co gorsze, sporej części muzykaliów nie odnajdziemy nigdy, gdyż zostały zniszczone w wyniku wojen lub innych katastrof. Zdarzały się też takie sytuacje, że placówki badawcze zajmujące się u nas poszukiwaniami dawnych dzieł muzyki polskiej upadały w wyniku braku środków. Tak było w przypadku powstałego w 1984 roku Ośrodka Dokumentacji i Badań Dawnej Muzyki Polskiej stworzonego przez założyciela Warszawskiej Opery Kameralnej Stefana Sutkowskiego, który postawił sobie za cel odnalezienie pierwszej opery polskiej, jaka kiedyś niewątpliwie powstała. Tym bardziej należy nie ustawać w poszukiwaniach, zwłaszcza, że posiadamy dziś technologie pozwalające na trwałe, w zapisie cyfrowym, zachować wszystko co stworzono kiedyś dla przyszłych pokoleń. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |