opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

93 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Z serca – niech do serca powraca

Takie słowa skreślił Beethoven na autografie partytury swojej Missa solemnis op. 123. Obydwie wielkie msze: Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena nie zostały wykonane za życia swoich twórców. O ile jednak pierwszy był głęboko wierzącym protestantem, ale w staraniach o stanowisko nadwornego kompozytora króla polskiego skomponował utwór w katolickim układzie liturgicznym, to drugi wadził się z Bogiem przez całe życie i być może od pewnego momentu myślał przede wszystkim o koncertowym wykorzystywaniu swego dzieła.

 

Filharmonia Krakowska 44

 

Obydwa utwory nie stanowią bowiem użytkowej muzyki sakralnej i nie dostarczają oprawy muzycznej do rytuału mszalnego, swymi rozmiarami znacznie go przerastając i będąc wobec niego swobodnie ukształtowanymi, autonomicznymi bytami artystycznymi. O ile w przypadku podobnych utworów Rossiniego (Stabat Mater) czy Verdiego (Missa da Requiem) można mówić o muzyce kościelnej w operowym kostiumie, to Beethovenowska Msza uroczysta stanowi symfoniczne opracowanie tego jej gatunku. Szczególnie oryginalne i rozbudowane w stosunku do tradycyjnych są Sanctus, zrazu spokojne i wyciszone, a nie żywiołowe jak zazwyczaj bywa, oraz Agnus Dei. Z orkiestrowym interludium przed Benedictus i z koncertującymi skrzypcami w jego trakcie, znacznie wykraczającymi poza konwencjonalne solo, oraz instrumentalnym fugato w ostatnim ogniwie, zapowiadającym to z finału IX Symfonii. Z solowymi partiami wokalnymi integralnie wtopionymi w przebieg, a mimo to wyróżniającymi się pod względem skali wymagań i technicznych trudności z jakimi każdorazowo przychodzi zmierzyć się śpiewakom biorącym udział w wykonaniu. Prowadzący 25 czerwca solistów i filharmoniczne zespoły włoski dyrygent Antonino Fogliani położył nacisk nie na solenność pozornie sugerowaną przez tytuł, lecz aspekt monumentalny kompozycji i jej pełną zwrotów i napięć dramaturgię. Szczególną plastycznością odznaczał się chór. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART