opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Z serca – niech do serca powraca

Kyrie dwukrotnie pojawiło się ekspresyjne filowanie czyli ściszanie dynamiczne, w Credo ustęp poświęcony śmierci Jezusa znalazł wyraz w powściągliwym śpiewie mezza voce, poprzedzającym triumfalne przywołanie jego zmartwychwstania, zaś fugowane odcinki w GloriiCredo Sanctus wraz ze strettami zostały bardzo czytelnie przeprowadzone. O ile w przypadku głosów wysokich: sopranu i tenora linie melodyczne zawierają traktowane na sposób instrumentalny wokalizy, o tyle głosy niskie: alt i bas bardziej skoncentrowane są na przekazie tekstu.

 

Filharmonia Krakowska 45

 

Z początku brzmienie Iwony Sobotki było nieco przerysowane wibratami, z czasem jednak zyskało na wyrównaniu, którym ujmował słuchaczy Rafał Bartmiński, w Agnus Dei dodając do tego ekspresyjną artykulację falsetową. Anna Radziejewska przydawała swej partii wyrazu głębokim i ciemnym odcieniem głosu, bez uciekania się w tym względzie, jak to często bywa, do nieco manierycznego rejestru piersiowego. Ponadto ich śpiew odznaczał się nośnością, swobodnie przebijającą się przez gęstą fakturę orkiestrowo-chóralną. Trochę blado wypadł na ich tle włoski bas Eugenio Di Lieto, choć w Agnus Dei można było mówić o w pełni zgranym ansamblu. I tym mocnym akcentem zakończył się 76 sezon koncertowy Filharmonii Krakowskiej, ułomny ze względu na zewnętrzne okoliczności epidemiczne, przerywające działalność lub zmuszające do jej prowadzenia wyłącznie online. Być może dobrym prognostykiem dla przyszłych losów tej instytucji jest wspólnota interesów muzyków i kierujących nimi, skoro od kilku miesięcy dyrektor naczelny Mateusz Prendota oraz chórmistrz Piotr Piwko nadal wchodzą w skład zespołów artystycznych, śpiewając tenorami w chórze, również na omawianym koncercie. Drugą dobrą wiadomością jest to, że od nowego sezonu dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem zostaje Alaksandr Chumała, na którego wskazywałem jako odpowiedniego kandydata w recenzji z jego występu przed dwoma tygodniami. Może zatem dojdzie do skutku i druga sugestia, by wykupić wyremontowany gmach na wyłączne potrzeby Filharmonii?

                                                                     Lesław Czapliński

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART