GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ serca – niech do serca powraca
Strona 2 z 2
W Kyrie dwukrotnie pojawiło się ekspresyjne filowanie czyli ściszanie dynamiczne, w Credo ustęp poświęcony śmierci Jezusa znalazł wyraz w powściągliwym śpiewie mezza voce, poprzedzającym triumfalne przywołanie jego zmartwychwstania, zaś fugowane odcinki w Glorii, Credo i Sanctus wraz ze strettami zostały bardzo czytelnie przeprowadzone. O ile w przypadku głosów wysokich: sopranu i tenora linie melodyczne zawierają traktowane na sposób instrumentalny wokalizy, o tyle głosy niskie: alt i bas bardziej skoncentrowane są na przekazie tekstu.
Z początku brzmienie Iwony Sobotki było nieco przerysowane wibratami, z czasem jednak zyskało na wyrównaniu, którym ujmował słuchaczy Rafał Bartmiński, w Agnus Dei dodając do tego ekspresyjną artykulację falsetową. Anna Radziejewska przydawała swej partii wyrazu głębokim i ciemnym odcieniem głosu, bez uciekania się w tym względzie, jak to często bywa, do nieco manierycznego rejestru piersiowego. Ponadto ich śpiew odznaczał się nośnością, swobodnie przebijającą się przez gęstą fakturę orkiestrowo-chóralną. Trochę blado wypadł na ich tle włoski bas Eugenio Di Lieto, choć w Agnus Dei można było mówić o w pełni zgranym ansamblu. I tym mocnym akcentem zakończył się 76 sezon koncertowy Filharmonii Krakowskiej, ułomny ze względu na zewnętrzne okoliczności epidemiczne, przerywające działalność lub zmuszające do jej prowadzenia wyłącznie online. Być może dobrym prognostykiem dla przyszłych losów tej instytucji jest wspólnota interesów muzyków i kierujących nimi, skoro od kilku miesięcy dyrektor naczelny Mateusz Prendota oraz chórmistrz Piotr Piwko nadal wchodzą w skład zespołów artystycznych, śpiewając tenorami w chórze, również na omawianym koncercie. Drugą dobrą wiadomością jest to, że od nowego sezonu dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem zostaje Alaksandr Chumała, na którego wskazywałem jako odpowiedniego kandydata w recenzji z jego występu przed dwoma tygodniami. Może zatem dojdzie do skutku i druga sugestia, by wykupić wyremontowany gmach na wyłączne potrzeby Filharmonii? Lesław Czapliński
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |