GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWiosenny festiwal operowy w Lyonie
Strona 5 z 8
Czytelnikowi należy się w tym momencie parę słów wyjaśnienia: ponieważ ze względu na sytuację pandemiczną działalność artystyczna Koenigsa została - tak jak w przypadku innych muzyków - brutalnie zawieszona, postanowił się on przyłączyć do akcji pomocy dla osób zamkniętych w domach i wziąć udział w operacji dostarczania im ciepłych posiłków. W ten sposób zamiast poddawać się pesymistycznemu nastrojowi i deprymującej bezczynności, Lothar Koenigs chciał - jak to sam określił - „oddać się służbie choremu i zranionemu społeczeństwu”.
Ten szlachetny gest spotkał się zresztą z szerokim oddźwiękiem medialnym. W przypadku Zamku Sinobrodego Bartóka Opera Lyońska zaprosiła do współpracy Andriy’ego Zholdaka, reżysera niekonwencjonalnego i niestroniącego od drastycznych, choć zarazem inteligentnie i spójnie skonstruowanych wizji, które nigdy nie pozostawiają widzów obojętnymi. Tak też stało się i tym razem, kiedy ukraiński reżyser wpadł na pomysł dwukrotnego i nierozdzielonego żadną przerwą wystawienia rzeczonej jednoaktówki w trakcie tego samego wieczoru.
Celem takiej zaskakującej i oryginalnej koncepcji było opowiedzenie tej samej historii najpierw z punktu widzenia Judyty, a następnie Sinobrodego. Można też ten zabieg tłumaczyć w jeszcze inny sposób, przyjmując, że takowa idea służy najpierw realistycznemu pokazaniu, co się przytrafiło Judycie, a w powtórzeniu opery - dociekaniu, dlaczego jej się to wszystko przydarzyło. Cały spektakl poprzedzony jest mówionym prologiem, zachęcającym widza do zrezygnowania z powierzchownego odbioru i głębszego spojrzenia na rozgrywające się wypadki. Łatwo się zatem domyślić, iż te dwie wizje opery Bartóka diametralnie się od siebie różnią atmosferą i wymową. W pierwszej z nich reżyser zanurza nas w klimacie przemocy, bestialskiej cielesności i okrucieństwa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |