opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncert zaskoczeń w Oranżerii Królowej Marysieńki

Był to drugi z kolei koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego, a ponieważ odbywał się w czasie pandemii i w przeddzień całkowitego zakazu realizacji imprez kulturalnych, potraktujmy go jako szczególnie cenne wydarzenie, które na długo powinno zapaść w pamięci. Co się zaskakującego wydarzyło? To się układa w dłuższą opowieść. Po pierwsze nie przyjechał Pavel Dombrovsky, jeden z solistów ze Wschodu, laureat dziesiątka nagród, m.in. zwycięzca pierwszego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie w 2019 roku.

 

Radosław Sobczak

 

W jego miejsce z podobnym programem zaprezentował się Polak, Radosław Sobczak, z kolei mocno związany z Koreą Południową, gdzie bywał wykładowcą. Zagrał  na początku solo dwie kompozycje Paderewskiego, w tym słynny Menuet, (miejscami za głośno), a później z dobrze przygotowaną Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus Koncert d-moll Bacha. Grał z nut, ale mimo to muzykował w sposób fenomenalny. On właściwie tworzył wspólnie z Bachem to dzieło, cieniował, wyróżniał motywy, dyskutował z partią orkiestrową, wpadał w zadumę i zrywał się do lotu. Jego styl można było określić, jako intelektualnie – ekspresjonistyczny.

 

Paderewski,festiwal 1

 

Utwór grany na krótkim fortepianie Steinwaya brzmiał całkiem współcześnie i tutaj z zaskoczeniem przyszła myśl, że w taki sposób grywał Bacha Glenn Gould. Genialny Kanadyjczyk miał co prawda „całego Bacha” w głowie, pamiętał nie tylko swoją część, ale także partyturę orkiestrową, tym niemniej w interpretacji Radosława Sobczaka coś z tej Bachowsko-Gouldowskiej kreacji mieliśmy w Oranżerii Pałacu Wilanowskiego. Nasz pianista do tego wszystkiego był fizycznie podobny do Goulda, kołysał się przy fortepianie jak Gould i osiągał efekty muzyczne całkiem Gouldowskie. Po Sobczaku przyszedł do fortepianu drugi pianista Michał Karol Szymanowski (ponoć potomek z TYCH Szymanowskich), by zagrać ( z pamięci) 12. Koncert A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Co by się działo, gdyby orkiestrą Sinfonia Iuventus nie kierował Marek Wroniszewski? Trudno zgadnąć, rzecz w tym, że w przetworzeniu I Części Allegro pianista zapomniał co ma zagrać i zaczął trochę po Mozartowsku improwizować.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART