opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zapamiętaj tę datę – 1756

Trudno znaleźć ścisłe granice epok stylistycznych. Np. za koniec baroku zwykło się uważać rok śmierci Jana Sebastiana Bacha, 1750, zaś muzyka jego synów należała już do wczesnego klasycyzmu. Są i inne lata graniczne. Twórcy zespołu muzyki dawnej Ensemble 1756 Salzburg postanowili do nazwy wprowadzić datę o 6 lat późniejszą, bo wtedy urodził się największy z klasyków, kolejny muzyczny geniusz Wolfgang Amadeusz Mozart. Choć w kołysce jeszcze nie tworzył, ale już działał jego nauczyciel Joseph Haydn, twórca kanonu klasycznej Sonaty. Zatem zespół, który ma w nazwie miejsce urodzenia Mozarta i datę może wskazywać, że będzie grać „wszystko co było przed”. I gra, znakomicie.

 

1756 2

 

Koncert na Zamku Królewskim w Warszawie na inaugurację X Festiwalu Oper Barokowych składał się właściwie z samych hitów epoki baroku. Był Bach – cudowny Koncert podwójny na skrzypce i obój, był Vivaldi, Koncert na dwoje skrzypiec a-moll i jego słynna La Follia a także zagrana na bis ciekawa wersja koncertu skrzypcowego Zima Czterech pór roku, ale z partią śpiewaną. Te perły muzyki barokowej zostały jeszcze wzbogacone przez dwa utwory innego mistrza Franza Bibera i Koncert obojowy Benedetto Marcello. Na uspokojenie emocji wykonano jako drugi bis najsłynniejszą arię Georga Haendla, z opery Xerkses popularne Largo czyli Ombra mai fu. To, co ujmowało najmocniej to ogromna pasja muzyków i ich muzykalność. Nie było to dostojne i letnie granie muzyki, ale przeciwnie, szaleńcze i gorące. Solista Dimitris Karakantas grający na skrzypcach barokowych w tych wyścigowych tempach niekiedy gubił czystość intonacji, ale robił i tak ogromne wrażenie. Piękny dźwięk wydobywała ze swego zabytkowego oboju barokowego Bettina Simon. Źle się stało, że prowadzący koncert od klawesynu Konstantin Hiller nie został wyposażony w mikrofon, bo część jego dowcipnych zapowiedzi poszczególnych utworów w języku angielskim nie dochodziła do słuchaczy, ale i tak dowiedzieliśmy się, że zabytkowe skrzypce solisty Dimitriosa Karakantasa pochodzą z roku 1757 i były wykonane w mediolańskiej manufakturze lutniczej Paolo Antonio Testore. W koncercie uczestniczyło jeszcze dwóch bardzo interesujących śpiewaków. Małą rólkę nocnego stróża wykonał obdarzony pięknym basem Dawid Biwo – to była Serenada Franza Bibera Der Nachtwächter. Ogromne wrażenie wywołał drugi solista, męski kontralt Nicholas Spanos. Ten artysta jeszcze nieznany dobrze w Polsce jest prawdziwym fenomenem. Śpiewa z ogromną swobodą ładnym okrągłym dźwiękiem, ma niespotykanie długi oddech i ambicje, by swoją muzyką wyrażać skomplikowane uczucia odtwarzanych bohaterów. Urodzony w Grecji Nicholas Spanos swój warsztat szlifował w Maryland Opera Studio oraz w Wiedniu szybko zdobywając opinię największego talentu swojego pokolenia. Z jednakową swobodą interpretuje dzieła barokowe, jak również kompozycje współczesne. Jego głos zachwycił już krytyków na całym świecie. Podkreśla się szczególną elegancję i styl w jakim artysta podchodzi do wykonywanych partii. Można więc powiedzieć, że X Festiwal Oper Barokowych, którego organizatorem jest Warszawska Opera Kameralna rozpoczął się bardzo mocnym akcentem.

                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART