opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




5 kwiecień 2020       


Wydarzenia

  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Juan“ przynosi szczęście

Mit o Don Juanie doczekał się wielu multiplikacji w niemal każdej dziedzinie sztuki. W literaturze, poezji, dramacie, malarstwie, rzeźbie, symfonice, operze, balecie… Na inauguracji działalności Polskiego Teatru Tańca (1973) Conrad Drzewiecki stworzył Epitafium dla Don Juana z kolażem muzycznym Eugeniusza Rudnika, scenografią Władysława Wigury, wspaniałymi kreacjami Przemysława Śliwy, Emila Wesołowskiego, a później Krzysztofa Pastora (Don Juan), Jacka Soleckiego i Zbigniewa Krzeszowiaka (Sganarel), Romy Juszkat, Lubomiry Wojtkowiak i Anny Staszak (Uwiedzione), Krzysztofa Brygidera (Muerte) i Juliusza Stańdy (Komandor). Objechaliśmy z tym spektaklem kawał świata, wszędzie się bardzo podobał i przyniósł dużo dobrego zarówno Conradowi jak i świetnemu wówczas jego zespołowi.

 

Podobnie uczynił Robert Bondara, obejmując przed rokiem kierownictwo baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Swoją wersję opowieści o Don Juanie oparł na komedii Moliera i najpiękniejszych fragmentach muzyki Glucka, Bacha, Marcello i Schnittke. Poszczególne sekwencje erotycznych przygód mitycznego uwodziciela przedstawił po swojemu, ale klarownie, swobodnie posługując się techniką tańca klasycznego, efektownie budując sceny zespołowe, imponując pięknem choreograficznym duetów, których doliczyłem się aż pięć. Nad całością układu choreograficznego unosiły się opary autentycznego talentu choreograficznego, a zarazem skupienie, myśl twórcza i głęboka wiedza w dziedzinie tańca scenicznego.

 

Bohatera tytułowego zatańczył Mateusz Sierant. Od wielu lat jest to najlepszy tancerz tego zespołu. Ciągle zachowuje chłopięce warunki zewnętrzne, mentalną skromność i rodzaj rezerwy płynącej z jego osobowości. Cechy te nie pomagały niestety w wykreowaniu postaci Don Juana. Mimo to rolę swą wykonał znakomicie, brak okazałej postury, męskiej brawury i szelmostwa zastępując precyzją gestu, doskonałą techniką ruchu i niemałym urokiem osobistym. Patrząc na Sieranta kłaniającego się w podziękowaniu za owację na stojąco, chciałoby się podpowiedzieć: Chłopie, dość skromności, jesteś przecież autentyczną gwiazdą!


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART