GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPoznański z miasta Łodzi
Strona 2 z 3
Dzieło operowe według librecistki opowiada o Izraelu Poznańskim w sposób poetycki i alegoryczny. Na scenie pojawiają się postacie fikcyjne, czy wręcz ze świata fantastyki, choć sam twórca potęgi włókienniczej miasta Łodzi był postacią jak najbardziej realną i nazywano go królem bawełny. Puszczenie wodzy fantazji i np. związanie historii żydowskiego fabrykanta z francuskim kościołem w Auvers, w której Van Gogh namalował portret Zofii, jednej z nierzeczywistych bohaterek opery, dawało Małgorzacie Sikorskiej-Miszczuk dożą swobodę w kształtowaniu fabuły utworu.
Te poetyckie wizje zostały jednak zrealizowane w dwuaktowej operze z zapałem godnym wielkiej sprawy, a historia Łodzi do takich z pewnością należy. Wydaje się jednak, że ambicje autorki przerosły jej możliwości kreacyjne, bo kiedy w II akcie zmartwychwstały Poznański, już jako dyrektor znacjonalizowanych zakładów włókienniczych im., Marchlewskiego, a później Poltexu staje przed sądem, poezja spada w przepaść.
Opera jakoby zmierza do happy-endu, gdyż neo-Poznański obiecuje, że fabryka ruszy na nowo, już pod postacią hotelu, muzeum, restauracji i wielkiego centrum handlowego. Wszyscy wiedzą, że to prawda, ale z tego nie wypływa żaden morał. Tu trzeba było jasno powiedzieć, co jest w tym dobrego, a co złego. To było bardzo ciężkie zadanie artystyczne. Potrafił mu sprostać w filmie dokumentalnym Moja ulica Marcin Latałło. Waldemar Zawodziński i Małgorzata Sikorska-Miszczuk obeszli się z tematem wymijająco, ale dla całości projektu Człowiek z Manufaktury nie ma to większego znaczenia. Łódź jest pierwszym wielkim miastem, o którym powstała prawdziwa opera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |