GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościModlitwa nad Nilem
Strona 1 z 2
Na wydanej przez DUX płycie Camerata Silesia sings Szymański, czyli Camerata Silesia śpiewa utwory Pawła Szymańskiego, mamy cztery kompozycje wokalno-instrumentalne skierowane w sferę sacrum. Wykorzystują one sporą paletę barw zarówno ludzkich głosów traktowanych tradycyjnie i posługujących się poprawną emisją, jak też wydających dźwięki w sposoby typowe dla ludzkiej mowy (szept, recytacja, krzyk), ale wzbogaconych o niebanalne efekty instrumentalne.
Pierwszy i chronologicznie najstarszy utwór Lux Aeterna zaczyna się pojedynczymi dźwiękami fortepianu. W utworze słychać również czelestę i harfę, ale najważniejszy jest łaciński tekst śpiewany dosyć obsesyjnie, co można rozumieć – modlitewnie. Choć wzięty jest z Mszy za zmarłych nie robi żałobnego wrażenia, raczej ukazuje subtelną świetlistość zawierającą się w słowie „lux”. Teraz następuje napisane na zamówienie radiowej „dwójki” Miserere. Utwór ma ciekawą konstrukcję, ponieważ podkład instrumentalny zapewniają cztery wiolonczele, jest też harfa, ale poszczególne sekwencje chorału wyśpiewuje w kościelnej stylistyce gregoriańskiej głos solowy. Niewielki zespół wokalistów dopowiada polifoniczny „komentarz" posługując się nawet szeptem, który dodaje niezwykłej intymności i uduchownienia modlitwie zaczerpniętej z Psalmu 50. Ciekawostką jest coś, co można nazwać kanonem okrężnym. Choć artyści śpiewają na jednym dźwięku poprzez modulacje odbiorca ma wrażenie, że muzyka brzmi coraz niżej.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |