opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

55 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Europejska cisza przedwyborcza

Aby ją jakoś zagospodarować, udałem się na premierę spektaklu Ronalda Harwooda Kwartet do Teatru Muzycznego w Poznaniu. Na scenie zabawne perypetie czwórki sędziwych artystów operowych ongiś śpiewających Rigoletto Verdiego, a obecnie przygotowujących kwartet z tej opery dla uświetnienia jakiejś uroczystości w domu starców, w którym przemieszkiwują.

 

Reżyser spektaklu Piotr Jędrzejak napisał w drukowanym programie, że kwartet z Rigoletta jest arią (!). Otóż nie – Panie Reżyserze – to nie jest aria. To jest starszy brat tercetu (trzech wykonawców), przed którym jest jeszcze duet (dwóch wykonawców), a dopiero przedtem śpiewa się arię, która od pradziejów gatunku operowego jest popisem solowym. Wiedzą o tym wszyscy melomani, dziatwa szkolna, a nawet harcerze. Teraz dowiedział się również Pan, któremu powierzono przygotowanie tego zgrabnie napisanego utworu, a Pan zamienił go w nudnawe dywagacje i kiepsko poprowadził aktorów, którzy ratowali się , czym kto mógł. Lucyna Winkler (Jean) swoim talentem, Daniela Popławska (Cissy) arsenałem komicznych gagów, Jarosław Patycki (Reggie) prezencją i doświadczeniem, a Wiesław Paprzycki (Wilf) – ciągle dobrze brzmiącym głosem tenorowym.

 

Przed spektaklem witał nas Pan Dyrektor z Małżonką na czerwonym dywanie, co wyglądało nieco pretensjonalnie i cokolwiek na wyrost. Radzę obyczaj ten pozostawić do otwarcia nowego gmachu Teatru Muzycznego, na co szczęśliwie się zanosi, zwłaszcza jeśli pozostaniemy w Unii Europejskiej. Do tego czasu Pan Dyrektor chociaż cokolwiek posiwieje i nabierze korpulencji, a Małżonka swą obecną urodę i wdzięk zastąpi statecznością i dostojeństwem, bo będzie to jak najbardziej zgodne z osławioną poznańską tradycją.

 

Natomiast stanowczo sprzeciwiam się przemawianiu dyrektora ze sceny po zakończeniu spektaklu. Po pierwsze, skraca to brawa zdezorientowanej publiczności, po drugie sugeruje, że powodzenie premiery jest słabsze, niż się spodziewano. Po trzecie, skrupulatne wymienianie zasług dosłownie wszystkich pracowników przy użyciu kartki (mimo że Pan Dyrektor ma pamięć godną Wincentego Kadłubka) sugeruje zamiar szefa podobania się wszystkim. A to przecież jest niemożliwe!. Proponuję ten finałowy obrzęd przenieść na popremierowy bankiet, na który tym razem zaproszono całą publiczność. Takie rozwiązanie sugeruję stosować po każdej premierze, a gdyby się nie udała, podawać coś na ciepło, lub po miarce rozpogadzającego trunku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART