GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSezon koncertowy NOSPR dobiega końca
Strona 1 z 2
Dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zbliża się nieuchronnie zakończenie sezonu koncertowego 2018/2019. Pozostało już tylko kilkanaście koncertów czerwcowych. Nietrudno o refleksję historyczną. Dla radiowej orkiestry z Katowic w dawnej siedzibie przy Placu Sejmu Śląskiego liczba ta odnosiła się do niemal połowy rocznego pensum publicznych koncertów organizowanych przez kierownictwo NOSPR. Pozyskanie w 2014 roku nowego gmachu z wspaniałą salą koncertową mogącą pomieścić 1800 słuchaczy i pojemną salą kameralną (300 miejsc) postawiła przed dyrekcją NOSPR nowe zadania. Aktualnie program placówki uwzględnia ponad 200 (!) imprez muzycznych rocznie, wśród których obok kilkudziesięciu koncertów symfonicznych – abonamentowych i pozaabonamentowych, w obydwu salach rozbrzmiewają koncerty muzyki kameralnej, recitale, koncerty muzyki jazzowej i in. To tu odbyło się w bieżącym sezonie koncertowym kilka festiwali, tu też u schyłku 2018 roku miał miejsce I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Karola Szymanowskiego. Może trudno w to uwierzyć, lecz koncerty te mimo tak dużego zagęszczenia gromadzą zwykle komplet słuchaczy!
Spośród zamykających maj koncertów pragnę zwrócić uwagę na koncert kameralny 23. maja i poranek symfoniczny 26. maja - obydwa w Sali koncertowej. Pierwszy z nich był przedostatnim z serii 19 koncertów „NOSPR kameralnie”. Wystąpili w nim Kameraliści NOSPR z koncertmistrzem Orkiestry Rafałem Zambrzyckim na czele oraz Trio Śląskie w składzie Joanna Domańska – fortepian, Roman Widaszek – klarnet i Tadeusz Tomaszewski – waltornia. Zróżnicowany program objął cztery dzieła z zakresu muzyki współczesnej oraz Suitę w dawnym stylu Z czasów Kolberga op. 40 Edwarda Griega. Koncert rozpoczął się Divertimentem na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz. Dzieło to powstało w 1965 roku, siedemnaście lat po Koncercie na orkiestrę smyczkową, na cztery lata przed śmiercią kompozytorki. Grażyna Bacewicz wykorzystała w tym trwającym zaledwie około 9 minut utworze nowe, adekwatne do dokonanej w ciągu lat przemiany stylu, środki techniki kompozytorskiej, zachowując formę nawiązującą do tradycji osiemnastowiecznej, kiedy tego typu utwory miały zgodnie ze swą nazwą charakter rozrywkowy. Stąd podział na trzy części z zamykającym dzieło Giocoso, podkreślającym żartobliwość zamysłu. W Divertimencie zastosowanie znalazła nowa technika, w której dysonanse – z szczególnym upodobaniem do trytonu, zróżnicowane środki artykulacji z staccatem, pizzicatem, glissandem i in., czy złożone figury rytmiczne nie zakłócają lekkości wypowiedzi artystycznej. Doświadczeni instrumentaliści NOSPR doskonale oddali założone wartości muzyki Grażyny Bacewicz, nie uchybiając w niczym środkowemu Adagio, obfitującemu w nasycone emocją frazy. Z dużym zaciekawieniem oczekiwano kolejnego utworu w wykonaniu Tria Śląskiego, które po występach w ostatnich latach i nagraniach płytowych zdobyło sobie wśród miłośników muzyki zasłużoną renomę. Muzyka zamieszkałego w USA Mikołaja Góreckiego, syna wybitnego polskiego przedstawiciela muzyki współczesnej, Henryka Mikołaja, gości coraz częściej w programach NOSPR i cieszy się rosnącym zainteresowaniem, wnosząc nowy powiew do muzyki naszych czasów. Łącząc nowe środki ekspresji muzycznej z tradycyjnymi elementami techniki kompozytorskiej, kompozytor zwraca się do słuchaczy muzyką o przejrzystej konstrukcji, nie stroniącej od konwencjonalnych zwrotów melodycznych. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |