GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTaniec Salome z XVII wieku
Strona 1 z 2
Spektakl Tragedia Jana – czyli Tragedia albo wizerunek Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego Jakuba Gawatowica miał swoją premierę w 1619 roku. Wierszowana śpiewogra albo ludowe misterium oparte na historii biblijnej pokazano po raz pierwszy na jarmarku w małej mieścinie na Wschodzie ówczesnej Rzeczypospolitej, niedaleko Lwowa. Dziś za sprawą Teatru Chorea z Łodzi pokazywana jest w Polsce i widziałam spektakl w ramach Festiwalu Nowe Epifanie w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.
Wszystko co oglądamy dziś porównujemy z tym, co już poznaliśmy wcześniej. W tym przypadku chodzi o znakomitą operę Ryszarda Straussa Salome, której kulminacyjnym punktem jest tzw. Taniec siedmiu zasłon. Spektakl Teatru Chorea w reżyserii Waldemara Raźniaka też ma podobną konstrukcję, choć tutaj główny nacisk położony jest na postaci Jana Chrzciciela, jego moralnej sile i głoszonej prawdzie. Opera Straussa za swój główny nośnik ma muzykę zaś spektakl Tragedia Jana emanuje stroną wizualną, zaś muzyka Tomasza Krzyżanowskiego jest tutaj bodaj najsłabszym ogniwem – trochę techno, trochę kolażu różnych stylów, wreszcie cytat z baroku. A wszystko to połączone z quasi-ludowym śpiewaniem otwartymi głosami aktorów. Nie ma też jednorodności w wypadku kostiumów autorstwa Emila Wysockiego. Na początku mamy workowate tuniki-habity z kapturami, które grupa wykonawców eksponuje niczym słynne Abakany Magdaleny Abakanowicz. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |