opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

20 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Taniec Salome z XVII wieku

Później te dosyć luźne stroje są „testowane” na wytrzymałość, rozciągane, podwijane i modyfikowanie, czego kapitalnym przykładem jest figura bez rąk, niby potężny ptak chodząca po scenie. W drugiej części – „orgiastycznej” tancerze i tancerki przywdziewają bardzie frywolne tuniki z przezroczystej tkaniny, na której grubym pędzlem wymalowano gołe biusty i kobiece łona. Wykonawcy ról diabelskich mają kloszowe spódnice, którymi zaczynają kręcić i tworzyć dzwony, jak w tańcu Derwiszów (to wyraźne zapożyczenie z innej kultury).

 

Chorea 2

 

Wreszcie pojawia się król Herod we wzorzystym połyskującym szlafroku z drogiego butiku, zaś Herodiada przychodzi w szpilkach, ciemnych okularach i współczesnej aranżacji kabaretowej. Salome tańczy tak, by było spod zasłony widać jej to i owo. Clou widowiska jest choreografia Liwii Bargieł. W scenach zbiorowych doskonale sugeruje spokój i porządek puszczy, w której ukrywa się Jan, a zaraz potem oddaje grzeszne rozpasanie i chaos panujący w skupiskach ludzkich.

 

Chorea 3

 

Rewelacyjny pomysł reżysersko-choreograficzny został zastosowany w scenie naigrawania się i opluwania Jana Chrzciciela przez sprowadzonych kapłanów. Wydaje się jednakże, iż niektóre chwyty teatralno-pantomimiczne bywają nieco przeciągane i nadużywane, podobnie jak „figury erotyczne” grzesznych zabaw na dworze Heroda. Taniec Salome, do którego wybrano najbardziej filigranową aktorkę jest rzeczywiście pełen gracji i uroku. Wreszcie śmierć Jana pokazana w zwielokrotnionej postaci to prawdziwa kulminacja tragedii z morałem. Zaś aby się stało zadość tradycji spektaklu jarmarcznego dwójka wykonawców „z ludu” na początku zaprasza publiczność, a po wszystkim stara się podsumować po swojemu odebrane przesłanie i własne, często absurdalne wrażenia. To był bardzo dobry spektakl osadzony na wysmakowanych pomysłach wizualnych, mocno wspierany przez dobrze wykorzystane światło i kolor.

                                                                                  Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART