GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Gloriana”Brittena w Teatro Real w Madrycie
Strona 3 z 7
Gloriana pokazuje wprawdzie królową w pełni władzy, ale zarazem starą i brzydką, kapryśną i mściwą, uginającą się pod ciężarem odpowiedzialności i akceptującą pieszczoty młodego kochanka (to delikatny temat w kraju o tak rygorystycznej moralności).
Rzeczona opera nie jest zatem dytyrambem na cześć Virgin Queeni jej następczyni, lecz stanowi raczej kontynuację tematyki Billy Budda, zgłębiającej konflikt pomiędzy sytuacją przywódcy i jego intymnymi uczuciami. Podobnie jak w przypadku pochodzącej właśnie z tego dzieła postaci Kapitana Vere lub Petera Grimes’a, Guwernantki czy Oberona, tak i w tym przypadku Britten dąży przenikliwie i szczerze do spenetrowania prawdziwego charakteru królowej Elżbiety.
Wewnętrzne rozdarcie ukrywającej rozpaloną namiętność i dręczonej wyrzutami sumienia bohaterki znajduje pełne odzwierciedlenie w elektryzującej pod każdym względem kreacji włoskiej sopranistki Anny Cateriny Antonacci, prawdziwej tragiczki, która nawet dające się już niekiedy zauważyć słabości wokalne potrafi po mistrzowsku wykorzystać do sugestywnego budowania przytłaczającej trudnościami roli Elżbiety I. Reżyser David McVicar fascynująco i sugestywnie kreśli jej skomplikowane, intensywne i dwuznaczne relacje z porywczym i próżnym Robertem Devreux, czyli księciem Essex (w tej partii doskonały tenor Leonardo Capalbo), który wykorzystuje miłość królowej w celu zaspokojenia swej żądzy zdobywania wpływów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |