opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

62 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Carlos” w Opéra de Lyon

Niezależnie od swojego bogatego dorobku filmowego, reżyser rezygnuje w tym przypadku z kinematograficznych zabiegów, wykorzystywanych przezeń przy pracy nad innymi operami, i uruchamia imponującą pomysłowością machinę teatralną. Wykorzystuje obficie rozmaite zapadnie, zasłony, ścianki i mechanizmy, tworząc sugestywne i utrzymane w duchu szekspirowskim iluzje. Dodatkowo wzmacniają je pomysłowo zaplanowane dekoracje Albana Ho Van, stylizowane i wymykające się przypisaniu do konkretnej epoki stroje Pascaline Chavanne oraz zjawiskowo prowadzona przez Dominique’a Bruguière’a reżyseria świateł. Już na wstępie ponura i przygnębiająca atmosfera wprowadzona jest złowieszczym półmrokiem i swoistym minimalizmem plastycznym, powracającym następnie w scenie więziennej, a także w akcie piątym, kiedy na tle malowanych kotar ukazuje się wizerunek ukrzyżowanego Chrystusa oraz Matki Boskiej.

Don Carlos,Lyon 4

Trudno też pozostać obojętnym wobec nadprzyrodzonego charakteru wyświetlanej na czarno-białym tle podobizny Karola V, ojca Don Carlosa. Ponadto w pamięci pozostanie spektakularna i porażająca siłą ekspresji scena autodafe z aktu III, zbudowana z udziałem licznych, rozmieszczonych na aż trzech poziomach, świadków (chór). Trzej jakby zawieszeni w powietrzu skazańcy, przywiązani sznurami i znajdujący chwilowe, choć niepewne podparcie dla stóp w postaci skromnych desek, zostają ostatecznie unicestwieni w płomieniach, sugerowanych za pomocą podciąganej do góry i palącej się żywym ogniem platformy. Dodać należy, że wspomniane już wyżej upodobanie reżysera do scen grupowych pozwala maksymalnie wykorzystać operowy chór, który wzbudza najwyższy podziw swym rzadko spotykanym zaangażowaniem scenicznym i godną uznania muzykalnością zbiorową. Tragiczną postać infanta Don Carlosa bezbłędnie buduje rosyjski tenor Sergey Romanovsky, wzruszający umiejętnością przekazywania subtelnych emocji i słabości bohatera. Przytłaczającym scenicznym autorytetem oraz idealnie odzwierciedlającym monarszą władzę królem Filipem II jest dysponujący przepastnym basem Michele Pertusi. Jego starcia z własnym synem lub pełna wewnętrznego rozdarcia konfrontacja z Inkwizytorem (w tej partii doskonały Roberto Scandiuzzi) stanowią mocne pod względem dramaturgicznym filary całej inscenizacji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART