opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

70 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Carlos” w Opéra de Lyon

Pomimo tego, że w dziele Verdiego wątek intymny odgrywa ważną rolę, Honoré nie chciał koncentrować się jedynie na tym aspekcie opery, w którą wpisany jest też niezwykle istotny kontekst historyczny, eksponujący przede wszystkim ekspresję cierpiącego ludu. Książęca świta, mnisi czy anonimowy tłum są tutaj pełnoprawnymi protagonistami, toteż właśnie oscylowanie reżyserskiej narracji pomiędzy jednostkowymi losami i zbiorowym przeznaczeniem stają się głównym zabiegiem uwydatniającym siłę omawianego dzieła. Honoré zrezygnował z historycznej rekonstrukcji, pragnąc nadać swemu przedstawieniu ponadczasowy wydźwięk: wszak porzucanie synów przez ojców czy nadużycia władzy to tematy aktualne w każdych czasach.

Don Carlos,Lyon 3

W tym przypadku chodzi przede wszystkim o władzę kościoła katolickiego, którą wymownie uosabia postać Wielkiego Inkwizytora, bardziej sprytnego stratega niż duchowego przewodnika. Według Honorégo władza jest też czynnikiem regulującym relacje pomiędzy występującymi tu postaciami. Filip II pozbawia syna tego, na czym jemu najbardziej zależy, Eboli występuje przeciwko Królowej, wszystko opiera się na panowaniu nad drugą osobą i podejmowaniu prób jej wyeliminowania. Innym ważnym wątkiem przewodnim realizacji francuskiego reżysera jest również pasja miłosna, pozbawiona jednak lekkości i melancholii, natomiast przesiąknięta do cna cierpieniem, przemocą i niesprawiedliwością. Już od początku uwertury z II aktu rozumiemy, że rozpoczyna się pełne niepokoju oczekiwanie na nieuchronnie zbliżającą się katastrofę. Wszystkie postacie są stopniowo niszczone przez piekielną machinę, która bezlitośnie i skutecznie pozbawia ich wszelkich złudzeń, rujnując ostatecznie ich życie. Nikt nie zostaje ocalony: infant Don Carlos znika, Rodrygo umiera, Eboli kończy swe dni w klasztorze. Jedyny szczęśliwy epizod opery rozgrywa się w lesie Fontainebleau (akt I), kiedy to pomiędzy Don Carlosem i Elżbietą rodzi się szczere uczucie. Ten ogień miłosny zostanie jednak szybko zgaszony niepomyślnym rozwojem wydarzeń i to właśnie dlatego Don Carlos jest według Honorégo operą na wskroś tragiczną.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART