opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Manru 669-136.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara – czasy baroku

Rozkwitające sztuki przedstawiono na neutralnym tle żelaznej kurtyny, mimo że bardziej ich charakterowi odpowiadałaby ta Siemiradzkiego, której treścią są właśnie alegoryczne wizerunki tychże, ale organizatorzy wykorzystali ją dopiero w drugiej części, wypełnionej Zstąpieniem Orfeusza do piekieł. A reszta niech pozostanie milczeniem…

Opera Rara 14

Ostatni koncert tegorocznego festiwalu Opera rara został natomiast poświęcony angielskiej muzyce scenicznej, tyle że jej prezentacja ograniczyła się wyłącznie do postaci estradowej. Pierwszą część wypełniła Czarodziejska królowa (the Fairy Queen) – muzyka Henryego Purcella do Szekspirowskiego Snu nocy letniej. Genialny kompozytor nie mógł się jednak spodziewać jaki, tym razem, zostanie zgotowany mu los w Krakowie. Pamiętam jej błyskotliwą, na poły punkową inscenizację Davida Poutneya, czy równie porywającą interpretację czysto muzyczną Paula McCreesha sprzed lat. W Teatrze im. Słowackiego byliśmy jednak świadkami wyrafinowanego pastwienia się nad tą partyturą. Kto wcześniej jej nie znał, wyniósł prawdopodobnie bardzo opaczne wyobrażenie. Ani śpiewacy, ani instrumentaliści Dunedin Consort pod kierunkiem Johna Butta nie potrafili wznieść się ponad celebrowanie szacownego zabytku, którym ta muzyka wszakże nie jest. Była to konsekwencja zastosowania dość jednostajnych i mało zróżnicowanych temp, prawie zupełnego wyeliminowania pierwiastka kolorystycznego. Dawno już nie miałem do czynienia z wykonaniem tak wyzbytym wszelkich emocji. Z rozrzewnieniem wspominałem jak przed prawie czterdziestu laty na tej scenie Ewa Michnik z zespołem Opery Krakowskiej z powodzeniem grała Dydonę i Eneasza tego kompozytora, mimo że członkowie powstającej w tej instytucji Solidarności utrzymywali, że krakowska publiczność nie odczuwa potrzeby obcowania z dawną muzyką. Na szczęście, po zamordowaniu Purcella angielscy muzycy nieco otrząsnęli się z akademizmu i więcej zapału wykrzesali z siebie wobec maski Wenus i Adonis Johna Blowa. Maska to specyficznie angielska forma widowiska ze śpiewem, tańcem  i muzyką, olśniewającego nade wszystko przepychem dekoracyjnym i scenicznymi metamorfozami. Parze głównych bohaterów użyczyli swoich lekkich i świeżych głosów Mhairi Lawson i Edward Grint. Momentami nawet odczuwało się satysfakcję z ich śpiewu i gry, a upływ czasu przestawał być odczuwalnym.

                                                                                Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART