GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Carmen” w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 5
Niestety nic takiego się nie wydarzyło, a rozbudzone nadzieje szybko ustąpiły miejsca dużemu rozczarowaniu. Zamiast nowych i twórczych idei Brockhaus zaserwował nam ograną już aż do znudzenia kolekcję banalnych, wyświechtanych i rutyniarskich, a czasem wręcz absurdalnych i ocierających się o śmieszność schematów inscenizacyjnych, które nieubłaganie spychają operę francuskiego kompozytora w kiczowate rejony pocztówkowego folkloru hiszpańskiego.
Sytuację pogarsza jeszcze i to, że sposób w jaki reżyser organizuje przestrzeń sceniczną i rozmieszcza w niej poszczególnych solistów, a także chór, utrudnia wszystkim wykonawcom prawidłowy kontakt z dyrygentką, co z kolei skutkuje rażącymi niedokładnościami rytmicznymi przez cały czas trwania przedstawienia. W zamieszczonym w programie tekście Brockhaus deklaruje, że jego celem jest nadanie Carmen charakteru opéra-comique, a zarazem odwołanie się do teatralnych pomysłów Bertolda Brechta, choć po obejrzeniu omawianego spektaklu nie bardzo wiem, co by to miało tak naprawdę oznaczać.
Cała akcja umieszczona tu jest w rzeczywistości cyrkowej, co tłumaczy aż za mocno eksponowaną obecność żonglerów i wykonujących podniebne ewolucje akrobatów. Wokół nich rozmieszczone są loże dla cyrkowych widzów, w których budowane są wprowadzające irytujący zamęt scenki rodzajowe. Ważną rolę reżyser przypisał dziecięcemu chórowi, którego członkowie wyposażeni zostają w rodzaj śmiertelnych masek. Kiedy tytułowa bohaterka na początku przedstawienia owe maski kolejno ściąga, stopniowo odsłaniając twarze dzieci, te ostatnie padają jakby martwe na ziemię, co ma nam przekazywać tajemnicze i szczerze mówiąc dość mętne treści. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |