opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Stabat Mater” Dvořáka w Opéra national de Montpellier

Siła oddziaływania poszczególnych odsłon tkwi też w spowolnionych ruchach wszystkich wykonawców i niespiesznym prowadzeniu gry scenicznej, w umiejętnym wykorzystaniu przestrzeni i niemalże malarskim prowadzeniu świateł ze szczególnym uwydatnianiem biało-czarnych kontrastów. Najgłębsze doznania wywołuje jednak przede wszystkim niemalże mistyczna interpretacja partytury Dvořáka zaproponowana przez stojącą na czele Orkiestry Narodowej Montpellier i chóru miejscowej opery dyrygentkę Laurence Equilbey, która dziesięć lat temu utrwaliła już dla firmy Naïve rzeczone dzieło na płycie, tylko w wersji z towarzyszeniem fortepianu (z udziałem wybitnej pianistki Brigitte Engerer). Pod batutą Equilbey narracja muzyczna rozwija się płynnie i ujmująco naturalnie, uwydatniając swój kontemplacyjny, elegijny, a niekiedy wręcz egzaltowany charakter. Stonowana dynamika i pozbawiona nadmiaru melodyka są tyko z rzadka przełamywane nieco bardziej dramatycznymi porywami, a cechująca tę muzykę różnorodność stylistyczna nie odbiera jej w żadnym momencie pobożnego skupienia i zdolności do oddania sensu podawanego tekstu. 

Stabat Mater 6

Na koniec trzeba jeszcze podkreślić doskonały poziom kwartetu solistów, którzy w dużej mierze przyczyniają się do powodzenia tego niewątpliwie trudnego do realizacji przedsięwzięcia. Nie tylko bowiem bezbłędnie odnajdują się w opisanej konwencji teatralnej, ale także, pomimo młodego wieku, imponują dojrzałą formą wokalną i dużą wrażliwością muzyczną. Fińska sopranistka Helena Juntunen wzrusza delikatnością idealnie pasującego do fragmentów lirycznych głosu, zwłaszcza kiedy w pewnym momencie dochodzi on z wysokości przestrzeni scenicznej. Przejmująco brzmi tajemniczo przyciemniony i pięknie nasycony alt polskiej artystki Agaty Schmidt, która po swoim trzyletnim stażu w Atelier Lyrique Opery Paryskiej miała już okazję zabłysnąć swoim nieprzeciętnym talentem na ważnych scenach Europy, a także zaprezentować się przed publicznością w Polsce. Ponadto nie zawodzą pochodzący z Białorusi i dysponujący szlachetnie brzmiącym basem Ilya Silchukov oraz przybyły z Turkmenistanu Doviet Nurgeldiyev, śpiewający świetlistym i eterycznie lekkim tenorem. Nic dziwnego, że występ tej wyśmienicie ze sobą współpracującej czwórki młodych artystów spotkał się z gorącym przyjęciem urzeczonych słuchaczy.

                                                                                       Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART