GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Stabat Mater” Dvořáka w Opéra national de Montpellier
Strona 2 z 5
Otóż w rzeczywistości impulsem do napisania pierwszego w dorobku Dvořáka dzieła sakralnego stała się osobista tragedia, jaka dotknęła czeskiego kompozytora we wrześniu 1875 roku, kiedy to zmarła jego córeczka Josefa.
W atmosferze żałoby skomponował pierwszą wersję Stabat Mater, na czwórkę solistów, chór i fortepian. Kiedy w roku 1877 w dramatycznych okolicznościach zginęła dwójka kolejnych dzieci kompozytora, przygotował on drugą wersję rzeczonego dzieła, tym razem z udziałem orkiestry. Generalnie opierał się na tekście Mszału Rzymskiego, ale niekiedy od niego odstępował sięgając po sekwencje trzynastowiecznego poety Jacopo da Todi, które sprzyjały bardziej osobistemu potraktowania wątku cierpienia.
Dzieło Dvořáka opisuje ból Marii Dziewicy w obliczu agonii ukrzyżowanego Jezusa, najpierw z punktu widzenia jakby zewnętrznego obserwatora, a następnie z indywidualnej i wręcz intymnej perspektywy matki utożsamiającej się z cierpieniami swego syna, współodczuwającej razem z nim i w tej empatii szukającej pocieszenia. Tym samym będący zaangażowanym świadkiem tego matczynego cierpienia słuchacz jest zachęcany do modlitwy o zmartwychwstanie Chrystusa, a pośredniczką pomiędzy modlącym się człowiekiem i jego Stwórcą ma być właśnie za sprawą swojego niewyobrażalnego cierpienia Maria. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |