GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Żydówka” Halévy’ego w Opéra national du Rhin w Strasburgu
Strona 3 z 6
Znany z radykalnych i bezkompromisowych, wszak oryginalnych i często prowokujących do myślenia inscenizacji niemiecki reżyser Peter Konwitschny zdecydowanie odrzucił estetykę grand opéra wraz z jej spektakularnymi obrazami historycznymi, pełnymi rozmachu scenami zbiorowymi, bogatymi dekoracjami i efektami specjalnymi.
Nie zawahał się też dokonać istotnych cięć i zmian w partyturze – zapewne ku oburzeniu niektórych purystów - co skutkuje zniknięciem czterech fragmentów w samym tylko akcie pierwszym (w tym również serenady Leopolda „Loin de mon amie”), pantomimy i baletu z aktu trzeciego czy przeniesieniem cavatiny Eleazara o jeden akt później i wykonaniem jej przed opuszczoną kurtyną.
Powiedzmy jednak od razu, że początkowe zaskoczenie ustępuje szybko miejsca podziwowi dla niebywałej konsekwencji, z jaką Konwitschny ucieka się do tych zabiegów w celu dotarcia do esencji dzieła oraz wydestylowania z niego maksymalnej skuteczności dramaturgicznej i mocy ekspresyjnej. W ten sposób nadaje mu on absolutnie uniwersalny wymiar i zamienia całą wizję inscenizacyjną w kategoryczny sprzeciw przeciwko barbarzyństwu, ideologicznemu zaślepieniu i wszelkim – nie tylko religijnym – fanatyzmom. To dlatego ubrani we współczesne stroje Żydzi i chrześcijanie wyglądają tutaj identycznie, a jedynym drobnym elementem, który ich wyróżnia, są rękawiczki: żółte dla pierwszych, niebieskie dla drugich. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |