opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Emerge” Tomasza Opałki

Urodził się nam rasowy kompozytor symfonii, który wie do czego służy orkiestra, przećwiczył rozmaite kody instrumentalne, a przy tym ma spory temperament artystyczny i wyobraźnię kolorystyczną. Urodził się na swojej pierwszej płycie i to od razu w globalnym wydawnictwie Warner Classics. Słuchać tam możemy czterech utworów: Collisions of the Matter, które zaliczylibyśmy do poematów symfonicznych, II Symfonię, która ma w podtytule Emerge, Koncert na klarnet basowy o nazwie D.N.A oraz kompozycję Quadra, którą uznalibyśmy za uwerturę koncertową. Utwory są dosyć jednorodne stylistycznie, co pozwala rozpoznać, że wyszły spod jednej ręki, a to już samo w sobie powinno być komplementem dla młodego twórcy, tym bardziej, że nie jest on naśladowcą żadnej wygodnej mody.

CD Eemerge

Wręcz przeciwnie, brnie uparcie w głąb muzyki, nie chowa się za teoretycznymi formułkami, ale prowadzi dialog ze słuchaczem, stwarza wrażenie opowieści, a więc jego muzyka jest narracyjna. Jak twierdzi Krzysztof Słowiński, dyrygent prowadzący nagrania pierwszych dwóch kompozycji, wrażenie jakie odnosi słuchacz nie jest dziełem przypadku, ale zostało dokładnie zapisane w partyturze. Przez poszczególne sekcje orkiestry przechodzą na zmianę liczne fale, crescenda i decrescenda, a owe wzloty i złagodzenia płynącej energii dźwiękowej tworzą razem dosyć skomplikowane zjawisko akustyczne przywodzące na myśl różne ewolucje znane z przyrody czy też współczesnej techniki. Takie najazdy dźwiękowych sekcji na siebie słyszalne są najmocniej w kompozycji Collisions of the Matter, która jest zarazem pracą doktorską tego twórcy. Aby oddzielać od siebie poszczególne fazy czy też fale dźwiękowe kompozytor stosuje ostre i głośne, jak cięcie nożem zakończenia tych sekwencji. Z kolei w  jednoczęściowej II Symfonii paleta dźwiękowa jest  bardziej umiarkowana, pojawiają się partie grane piano, choćby na początku dzieła, mogące służyć jako części liryczne”. Choć muzyka Tomasza Opałki jako czysta autonomiczna sztuka  pozbawiona jest konkretnych odniesień programowych, jednak sam kompozytor, który miał w swoim życiu spory epizod hollywoodzki, pozwala sobie na zasugerowanie odbiorcy pewnych obrazów jakby żywcem przeniesionych z amerykańskiego kina.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART