GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZespół Voces Suaves w programie „L’Arte del Madrigale”
Strona 1 z 2
W drugiej połowie szesnastego wieku madrygał polifoniczny przeżywał szczyt swojego rozwoju na włoskich dworach Ferrary i Mantui. Przypomnieć należy, że historia tego gatunku jest ściśle związana z ekspresją słowa, albowiem już sama nazwa oznaczała pierwotnie poetycką formę z towarzyszeniem muzyki. Madrygał posiadał też wymiar eksperymentalny, co stymulowało wyobraźnię kompozytorów, którzy wykorzystywali zwięzłość tekstu do powiązania go z atrakcyjnym malarstwem dźwiękowym, zdolnym do oddania niezwykle szerokiego wachlarza ludzkich uczuć.
Utwór stawał się zatem soczewką ogniskującą ekspresyjne efekty. Bardziej wyrafinowany i złożony niż „frottola” -rodzaj świeckiej, modnej pod koniec piętnastego wieku piosenki - z której się wywodzi, madrygał stał się symbolem tego, co nazywano „musica reservata”, czyli muzyki wykonywanej w intymności dworów i prywatnych salonów arystokracji. Wystarczy chociażby wspomnieć o wspaniałym i dynamicznym stowarzyszeniu poetycko-muzycznym wspomnianych wyżej dworów Ferrary i Mantui, działającym pod egidą rodzin d’Este i Gonzagów. Funkcjonujący w jego ramach i złożony z trzech śpiewaczek słynny zespół „Concerto delle donne” zrewolucjonizował rolę kobiet w muzyce i uczynił z dworu Ferrary renomowane centrum muzyczne. Piękno głosu i wirtuozeria owych profesjonalnych artystek złożyły się na prawdziwy fenomen społeczny, polityczny i kulturalny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |