GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Cosi fan tutte” Mozarta w Opéra de Marseille
Strona 3 z 6
Na szczęście francuski reżyser Pierre Constant, którego przedstawienie jest właśnie prezentowane na scenie Opery w Marsylii, wyczuwa wszelkie zawarte w niej subtelności i znaczenia. Jego pozbawiona scenicznych efektów i pustych gestów wizja przykuwa uwagę trafnością dramaturgicznej narracji oraz finezyjnym i wysublimowanym odkrywaniem różnych sensów i psychologicznych uwarunkowań.
Oto bowiem w krótkim przedziale czasowym, bo zaledwie od rana do nocy, dwie piętnastoletnie panienki pokonują drogę uczuciowego dojrzewania, od wesołej niewinności do miażdżącej rewelacji trudnej do opanowania namiętności, od odmowy do ulegania zmysłom, od niewiedzy do pewności. Najpierw kieruje nimi pełen oburzenia opór, następnie stopniowe zapominanie o złożonych kochankom przysięgach, zaraz potem trudne do opanowania pragnienie i wreszcie kompletne poddanie się żywiołowi życia.
Pierre Constant pokazuje widzowi niezgłębione i do końca niezbadane przestrzenie uczuć nastolatek, które szukając samych siebie muszą się zmierzyć z niebezpiecznym połączeniem obowiązku i przyjemności oraz z pęknięciem zachodzącym pomiędzy wiernością i zdradą. Wszakże mamy tu do czynienia z opera buffa czy dramma giocoso, toteż leczący rany i będący skutecznym lekarstwem na uczuciowe rozdarcie śmiech triumfuje ostatecznie nad łzami. Constant słusznie zauważa, że to wykreowane zaledwie rok czasu przed śmiercią Mozarta dzieło stanowi najbardziej czuły, wzruszający i delikatny hołd, jaki kompozytor złożył kobietom, które tak bardzo kochał. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |