GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLiryka wokalna z Akademii Muzycznej w Łodzi
Strona 1 z 2
St. Niewiadomski: „Płyń pieśni moja” Już za samo nagranie tych pieśni należą się ich wykonawcom wielkie dzięki i pochwały. Stanisław Niewiadomski (1857-1936) uznawany za romantyka komponował wiele, a jego pieśni solowe utrzymane są w duchu narodowym. Niewiadomski był także pedagogiem (uczył m.in. śpiewu), teoretykiem muzyki i krytykiem muzycznym. „Uczył przez lat czterdzieści śpiewać całą Polskę, śpiewem na jego cześć odpowiedzieć by mu należało” – pisze w buklecie albumu (2 płyty) Aleksandra Bęben. I czynią to wykonawcy omawianych płyt wydanych w 2015 roku, a nagranych w paru sesjach w latach 2013 i 2014. Wprawdzie wydawca informuje, iż płyty są materiałem promującym, nie podlegają sprzedaży; myślę jednak, iż Wydawca doprowadzi do szerokiego spopularyzowania tego albumu. Tym bardziej, że wykonawcy nagrania to doskonali pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi: Bernadetta Grabias (mezzosopran), Ziemowit Wojtczak (baryton) i Joanna Hajn-Romanowicz (fortepian).
Pieśni Niewiadomskiego są formalnie różnorodne (od stylizowanej pieśni ludowej określanej jako „piosnka”, do pieśni przekomponowanej). Pieśni ujawniają wyjątkowy talent kompozytora jako melodysty. Poza tym w jego pieśniach panuje „swojski” klimat i są one dzięki tym cechom bardzo atrakcyjne dla odbiorców. W prezentowanym nagraniu podstawowe cechy pieśni Niewiadomskiego (najwybitniejszego przedstawiciela polskiej liryki wokalnej doby pomoniuszkowskiej) doskonale czują się też wykonawcy pieśni. Bernadetta Grabias, śpiewaczka operowa, związana z Teatrem Wielkim w Łodzi, dysponuje pięknym, dźwięcznym i bardzo ładnie prowadzonym głosem. Jej interpretacja nie jest „przeoperyzowana”. Artystka nie próbuje tylko demonstrować warsztatu wokalnego ale wpisuje się w uroczy klimat tej muzyki. Podobną ocenę można przypisać również Ziemowitowi Wojtczakowi, też soliście związanemu ze scenami łódzkimi. To istotnie piękny, wyrównany na całej szerokości skali głos barytonowy. Imponuje także brzmieniem, barwą w kształtowaniu nastroju muzyki i bardzo kulturalnym prowadzeniem. Obojgu śpiewakom akompaniuje Joanna Hajn-Romanowicz, świetna pianistka i akompaniator, na co dzień profesor Akademii w Łodzi. Omawiany album przynosi nagrania trzech cykli pieśni Niewiadomskiego: „Jaśkowa dola” (słowa Marii Konopnickiej), „Humoreski” (do słów – głównie – Adama Asnyka) i „Z wiosennych tchnień” (słowa Marian Gawalewicz). Warto zauważyć, iż cykl pieśni „Jaśkowa dola” to właściwie małe scenki dramatyczne, pełne ekspresji i uczucia. Płyta druga zawiera zestaw 12 pieśni o charakterze liryki miłosnej. Funkcjonują one także indywidualnie, tu zostały ułożone w szereg miniatur pod wspólnym tytułem „Humoreski”. I ostatni cykl „Z wiosennych tchnień” zawiera też 12 pieśni, a wśród nich popularne „W księżycową noc”, „Serenada” i „Dziewczę z buzią jak malina”. Znakomity album, wartościowe interpretacje! |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |