opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

133 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Liryka wokalna z Akademii Muzycznej w Łodzi

St. Niewiadomski: „Płyń pieśni moja”

Już za samo nagranie tych pieśni należą się ich wykonawcom wielkie dzięki i pochwały. Stanisław Niewiadomski (1857-1936) uznawany za romantyka komponował wiele, a jego pieśni solowe utrzymane są w duchu narodowym. Niewiadomski był także pedagogiem (uczył m.in. śpiewu), teoretykiem muzyki i krytykiem muzycznym. „Uczył przez lat czterdzieści śpiewać całą Polskę, śpiewem na jego cześć odpowiedzieć by mu należało” – pisze w buklecie albumu (2 płyty) Aleksandra Bęben. I czynią to wykonawcy omawianych płyt wydanych w 2015 roku, a nagranych w paru sesjach w latach 2013 i 2014. Wprawdzie wydawca informuje, iż płyty są materiałem promującym, nie podlegają sprzedaży; myślę jednak, iż Wydawca doprowadzi do szerokiego spopularyzowania tego albumu. Tym bardziej, że wykonawcy nagrania to doskonali pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi: Bernadetta Grabias (mezzosopran), Ziemowit Wojtczak (baryton) i Joanna Hajn-Romanowicz (fortepian).

CD Plyn piesni moja

Pieśni Niewiadomskiego są formalnie różnorodne (od stylizowanej pieśni ludowej określanej jako „piosnka”, do pieśni  przekomponowanej). Pieśni ujawniają wyjątkowy talent kompozytora jako melodysty. Poza tym w jego pieśniach panuje „swojski” klimat i są one dzięki tym cechom bardzo atrakcyjne dla odbiorców. W prezentowanym nagraniu podstawowe cechy  pieśni Niewiadomskiego (najwybitniejszego przedstawiciela polskiej liryki wokalnej doby pomoniuszkowskiej) doskonale czują się też wykonawcy pieśni. Bernadetta Grabias, śpiewaczka operowa, związana z Teatrem Wielkim w Łodzi, dysponuje pięknym, dźwięcznym i bardzo ładnie prowadzonym głosem. Jej interpretacja nie jest „przeoperyzowana”. Artystka nie próbuje tylko demonstrować warsztatu wokalnego ale wpisuje się w uroczy klimat tej muzyki. Podobną ocenę można przypisać również Ziemowitowi Wojtczakowi, też soliście związanemu ze scenami łódzkimi. To istotnie piękny, wyrównany na całej szerokości skali głos barytonowy. Imponuje także brzmieniem, barwą w kształtowaniu nastroju muzyki i bardzo kulturalnym prowadzeniem. Obojgu śpiewakom akompaniuje Joanna Hajn-Romanowicz, świetna pianistka i akompaniator, na co dzień profesor Akademii w Łodzi. Omawiany album przynosi nagrania trzech cykli pieśni Niewiadomskiego: „Jaśkowa dola” (słowa Marii Konopnickiej), „Humoreski” (do słów – głównie – Adama Asnyka) i „Z wiosennych tchnień” (słowa Marian Gawalewicz). Warto zauważyć, iż cykl pieśni „Jaśkowa dola” to właściwie małe scenki dramatyczne, pełne ekspresji i uczucia. Płyta druga zawiera zestaw 12 pieśni o charakterze liryki miłosnej. Funkcjonują one także indywidualnie, tu zostały ułożone w szereg miniatur pod wspólnym tytułem „Humoreski”. I ostatni cykl „Z wiosennych tchnień” zawiera też 12 pieśni, a wśród nich popularne „W księżycową noc”, „Serenada” i „Dziewczę z buzią jak malina”.

Znakomity album, wartościowe interpretacje!


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART