opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

12 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sceniczny powrót Szymona Laksa w Montpellier

Jest ona tutaj metaforycznie przeciwstawiona ucieleśnianej przez Jaskółkę piosence (świetna kreacja Alix Le Saux), która w inscenizacji Sandry Pocceschi za sprawą swego obsesyjnego refrenu rozprzestrzenia się jak wirus, zarażając kolejno zwierzęce istoty. Bo to właśnie piosenka – jak stwierdza w finale Dziennikarz (Kévin Amiel) – może się stać „wektorem demokratyzacji”.

Montpellier 6 Dziecko i czary

Utopijna wizja zasypywania przepaści pomiędzy kulturą wysoką i popularną dokonuje się tutaj jednak nie w symbolicznej sferze treści libretta - mówiącego też o nieporozumieniu zachodzącym pomiędzy wyglądem (kobieta) i esencją (piosenka) - lecz w samym języku dźwiękowym Laksa. W ten sposób pod pozorem niemalże wodewilowej lekkości dzieła oraz jego podkreślanych przez reżyserkę onirycznych, czułych i nie pozbawionych humoru klimatów, kryje się bolesny wątek wyobcowania i wykluczenia „obcego gatunku”. Trudno zresztą nie dostrzec zbieżności pomiędzy sytuacją tytułowej Jaskółki z losem samego kompozytora, cudem ocalonego z obozu w Oświęcimiu, a następnie zepchniętego na margines powojennego życia muzycznego, zdominowanego przez obcy mu radykalizm nowych systemów dźwiękowych. 

Montpellier 7 Dziecko i czary

Świadomie wpisana w neoklasyczny styl, wciągająca słuchacza swą witalnością, kontrastami i szerokim wachlarzem emocji partytura Laksa znajduje idealnego interpretatora w osobie stojącego na czele Orkiestry Opery w Montpellier Davida Niemanna, który umiejętnie uwydatnia momenty jej starannie zaplanowanej niestabilności harmonicznej, rytmiczne zwroty i nieprzeciętne walory uprzywilejowującej instrumenty dęte orkiestracji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART