opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

143 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„The Fairy Queen” Purcella w Opéra d’Avignon

Henry Purcell zadebiutował w teatrze komponowaniem muzyki scenicznej, najpierw do sztuki Théodosius (Teodozjusz), a następnie do czterdziestu innych pozycji. Napisał zaledwie jedną operę: Dido and Aenas (Dydona i Eneasz), a wokół niej skomponował jeszcze cztery  maski (Diodesian, King Arthur, The Fairy Queen i The Indian Queen), lub inaczej mówiąc semi-opery, czyli gatunek przewidujący duży udział tekstu mówionego i ruchu scenicznego. Wydaje się, że spośród owych czterech pozycji najciekawszą jest pięcioaktowa The Fairy Queen (Królowa wróżek) z prologiem, wykreowana w maju 1692 roku w londyńskim Dorset Garden Theatre. Chodzi tutaj o adaptację słynnej sztuki Williama Szekspira Sen nocy letniej, która już od prawie stu lat cieszyła się ogromną popularnością wśród londyńskiej publiczności. Autor owej adaptacji pozostaje nieznany do dnia dzisiejszego, niezależnie od różnych domysłów dotyczących jego tożsamości.

The Fairy Queen 1

Stwierdzić natomiast trzeba, że jego praca, wprowadzająca niezliczone zmiany i maksymalnie upraszczająca intrygę, niemalże „zmasakrowała” szekspirowski oryginał, co w tamtych czasach należało zresztą do zupełnie normalnych procederów. Głównym celem było stworzenie spektaklu łatwego w odbiorze, ale atrakcyjnego dla widzów, co z kolei wiązało się z dużymi wydatkami na liczną obsadę oraz porywające dekoracje i kostiumy. Chodziło przecież o to, aby zbudować powalające pod względem walorów wizualnych przedstawienie, którego powodzenie pozwoliłoby na jego wznowienie w następnym sezonie. Początkowo Purcell planował napisać do sztuki Szekspira muzyczne wstawki i wzbogacić tekst mówiony o śpiewane epizody. Wszakże oczekiwania publiczności Londynu z końca siedemnastego wieku ulegały dużym zmianom, toteż kompozytor szybko zrozumiał, iż powinien poświęcić warstwę teatralną na rzecz mającej rozrywkowy charakter muzyki, złożonej z krótkich, śmiesznych, wszak porywających motywów. I tak akt pierwszy jest głównie poświęcony alegorycznym postaciom - co pozostaje w zgodzie z siedemnastowieczną tradycją - doskonale definiowanym za pomocą melodii i zręcznie do nich dopasowanej orkiestracji. Na przykład Nocy akompaniują wprowadzające nastrój spokoju i wyciszenia smyczki, a Tajemnicy – basso continuo. Sekret pojawia się w towarzystwie przywołujących czułość i rozkosz fletów, zaś Sen jest wspierany wolnym rytmem i niskimi dźwiękami, kojarzącymi się z wiecznym odpoczynkiem. Cały akt drugi jest poświęcony miłości, początkowo zmysłowej, dzięki ciepłym, minorowym tonacjom, a następnie komicznej i groteskowej, co pozwala nawet na wprowadzenie śmiesznej sceny zalotów pomiędzy dwoma mężczyznami. Z kolei akt czwarty nabiera dużo bardziej poważnego wydźwięku i emanuje atmosferą pewnej siły, natomiast w akcie piątym muzyka przenosi słuchacza jakby do jakiegoś tajemniczego świata, nabierając zarazem bardziej wirtuozowskiego charakteru. To wszystko świadczy o mistrzostwie Purcella w zakresie przeplatania różnorodnych stylów i form muzycznych, przy jednoczesnym zachowaniu spójności całej kompozycji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART