opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„The Fairy Queen” Purcella w Opéra d’Avignon

Nowa realizacja The Ferry Queen w Operze w Awinionie - to pierwsza kreacja rzeczonej opery w tym mieście – została przygotowana w koprodukcji z festiwalem Musique Baroque en Avignon i wywołała spore zainteresowanie tamtejszej publiczności. Nie we wszystkim jednak spełniła pokładane w niej nadzieje, a pod pewnymi względami nawet mocno rozczarowała. Przede wszystkim chyba ze względów finansowych całe przedsięwzięcie było „montowane” w rekordowym czasie jednego tygodnia, co oczywiście nie mogło zaowocować dopracowanym w każdym szczególe przedstawieniem. Odbiło się to na jego poziomie muzycznym, wielu niedokładnościach, niekiedy też brakiem właściwej synchronizacji pomiędzy obsadą solistów i Orchestre Les Nouveaux Caracteres, na której czele stanął rozmiłowany w tego typu repertuarze młody dyrygent Sébastien d’Hérin. Dzięki jego zaangażowaniu i po początkowych niefortunnych zachwianiach struktury muzycznej, w miarę upływu czasu sprawy szły coraz lepiej i wykonanie zaczęło nabierać właściwych kolorów i przykuwającej uwagę sprężystości narracji dźwiękowej.

The Fairy Queen 2

Wśród solistów wyróżniali się Virginie Pochon (Wróżka I), Frédéric Caton (Pijany Poeta, Sen, Zima, Hymen) i Thomas Michael Allen (Jesień, Chińczyk). Rolę Nocy śpiewała sopranistka Caroline Mutel, która też spektakl reżyserowała, w dość specyficzny, często zaskakujący i ogólnie rzecz ujmując niezbyt przekonujący sposób. W zamieszczonym w programie słowie reżyserka deklaruje, że w swojej pracy inspirowała się przede wszystkim muzyką, gdyż opera Purcella jest właściwie pozbawiona narracji dramaturgicznej. O ile jednak druga część zdania rzeczywiście znajduje pokrycie w rzeczywistości, o tyle trudno tutaj dostrzec wpływ muzyki na zaprezentowaną nam warstwę wizualną (przygotowaną z autorami dekoracji Denisem Fruchaudem i Analyvią Lagarde oraz kostiumolożką Pascale Barré). Oto bowiem klimaty rozmarzenia, piękna, miłości, ale także zabawy i pełnej barw feerii zostały nie wiadomo czemu osadzone w kontekście pierwszej wojny światowej. Jednowymiarowy i pogrążony w ponurym półmroku obraz eksponuje Pijanego Poetę, ucieleśnianego przez dźwigającego plecak i karabin żołnierza. Wokół niego krążą pozostałe postacie, których przemieszczanie się po scenie nie podlega zrozumiałej dla widza logice. Dlatego bardzo szybko pojawia się poczucie znużenia i irytującego znudzenia, trwające aż do ostatniej nuty tej pasjonującej przecież partytury. Jedynym celnym pomysłem okazuje się tu być przeniesienie orkiestry z kanału na scenę, przy jednoczesnym umieszczeniu perkusisty po przeciwległej stronie owej sceny, co tworzy swoisty dialog perkusji z pozostałymi instrumentami. Tylko, że jeden udany pomysł nie może uratować totalnie chybionej i przygnębiającej w swoim wyrazie inscenizacji, tak bardzo oddalonej od subtelnej, pełnej czarodziejskiego uroku i mieniącej się najróżniejszymi barwami muzyki Purcella.   

                                                                           Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART